Ας θυμηθούμε: Grand Slam, η βόμβα των 22.000 λιβρών του Β΄ΠΠ – Του Παν. Αναστόπουλου

Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, ήταν ένας πόλεμος που η αεροπορικές τακτικές ήσαν ένα σχετικά καινούργιο εργαλείο, που χρησιμοποιήθηκε τελικά με καθοριστικά αποτελέσματα, για την έκβαση του πολέμου.

Εκτός από τις διάσημες αερομαχίες των Spitfire, των Messerschmitt και των Mitsubishi Zero, είχαμε καταιγισμό βομβαρδισμών, συνήθως περιοχής. Οι βομβαρδισμοί γίνονταν κυρίως με μικρές βόμβες που ρίπτονταν μαζικά από μεγάλους σχηματισμούς από μεγάλα ύψη. Το αποτέλεσμα ήταν η μικρή ακρίβεια, η πρόκληση πολλών παράπλευρων απωλειών μεταξύ του αμάχου πληθυσμού, ενώ η μερική ή και καθόλου καταστροφή του στόχου, ανάγκαζε τα πληρώματα των βομβαρδιστικών να επαναλάβουν την ίδια αποστολή ξανά και ξανά εκθέτοντας τα σε θανάσιμο κίνδυνο.

Κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όλα τα εμπλεκόμενα έθνη αναζητούσαν και διαμόρφωναν τα δικά τους υποχθόνια και καταστροφικά όπλα με πρωτοπόρα τη Βρετανία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Γερμανία και τη Σοβιετική Ένωση.

Τα τελευταία χρόνια του πολέμου εμφανίζεται μια νέα κατηγορία βομβών μέσης χωρητικότητας (Medium Capacity, MC) με μεγαλύτερη γόμωση, ουσιαστικά με αύξηση του ποσοστού εκρηκτικής ύλης επί του συνολικού βάρους. Οι βρετανικές βόμβες είχαν μόλις το 25-27% του βάρους σε εκρηκτική ύλη, τη στιγμή που στις γερμανικές η γόμωση αποτελούσε το 50%. Οι MC θα περιείχαν νέου τύπου εκρηκτική ύλη μεγαλύτερης ισχύος σε ποσοστό τουλάχιστον 40%, αν και στην πράξη λόγω των ελλείψεων σε πρώτες ύλες αυτό μειώθηκε.

Το 1944 εμφανίστηκε η Tallboy ή «σεισμός» των 12.000 λιβρών. Σχεδιάστηκε από τον Βρετανό μηχανικό αεροναυτικών Barnes Wallis και χρησιμοποιήθηκε από τη Βασιλική Πολεμική Αεροπορία για να καταστρέψει μεγάλα στοιχεία που ελέγχονταν από τους Ναζί. Η συγκεκριμένη βόμβα μπορούσε να πέσει αγγίζοντας την ταχύτητα του ήχου και ήταν ειδικά κατασκευασμένη ώστε να μπορέσει να τρυπήσει 15 μέτρα τσιμέντου, πριν εκραγεί, δημιουργώντας ένα εφέ αντίστοιχο ενός σεισμού.

Το Σεπτέμβριο του 2019, μια βόμβα Tallboy 5,4 τόνων βρέθηκε σε μια πλωτή οδό, κατά τη διάρκεια των εργασιών για την εμβάθυνση του περάσματος, που οδηγούσε στο λιμάνι του Szczecin. Περισσότερα από 750 άτομα εγκατέλειψαν την περιοχή στο νότιο άκρο του δημοφιλούς θέρετρου της Βαλτικής Θάλασσας Swinoujscie, το οποίο σαν το Στσέτσιν ήταν ένα πολυσύχναστο στρατιωτικό λιμάνι της Γερμανίας κατά τη διάρκεια του πολέμου.

Η βόμβα είχε μήκος 6 μέτρα μήκος, με 2.400 κιλά εκρηκτικά και βρισκόταν σε βάθος 12 μέτρων. Η επιχείρηση για την εξουδετέρωσή της, διήρκησε πέντε ημέρες και έγινε από δύτες του Πολεμικού Ναυτικού της Πολωνίας. Κατά πάσα πιθανότητα η Βρετανική πολεμική Αεροπορία RAF είχε ρίξει τη βόμβα Τallboy, γνωστή και ως βόμβα «σεισμός», σε μια επιδρομή το 1945, όπου βύθισε το γερμανικό καταδρομικό Lützow.

Η κατασκευή και ρίψη των βομβών tallboy, φαίνεται ότι δεν αρκούσε, αφού τότε είναι εμφανίζεται από πλευράς Γερμανίας το V-3, ένα μυθικό κανόνι, το οποίο σε αντίθεση με τους πυραύλους V-1 και V-2 που ήταν μιας χρήσης, θα είχε τη δυνατότητα συνεχόμενων βολών από απόσταση μεγαλύτερη των 150 χιλιομέτρων.

Η νέα βόμβα Grand Slam (Το Μεγάλο Χτύπημα), έγινε γνωστή με το ψευδώνυμο «βόμβα σεισμού», αφού ήταν η πιο ισχυρή, μη ατομική, βόμβα σε όλο το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η βόμβα Grand Slam των 22.000 λιβρών δημιουργούσε ένα “σεισμικό” φαινόμενο καταστρέφοντας τον στόχο, ακόμα κι αν δεν τον χτυπούσε άμεσα, με τους 6.5 τόνους ΤΝΤ που είχε στο εσωτερικό της. Δημιουργός της ήταν ο Μπαρνς Γουώλις και αρχικός στόχος ήταν η διάτρηση πολυβολείων. Η τεράστια βόμβα φερόταν ως εξωτερικό φορτίο σε τροποποιημένα βομβαρδιστικά Β1 Lancaster.

Στη δοκιμαστική που έγινε στο πεδίο βολής του Ashley Walk, η βόμβα έκανε έναν κρατήρα διαμέτρου 40 μέτρων και βάθους 20. Όταν ρίχνονταν από αεροπλάνα έφτανε σχεδόν υπερηχητικές ταχύτητες. Η διείσδυση της μέχρι και 40 μέτρα στο έδαφος προτού πυροδοτηθεί, προκαλούσε ένα μεγάλο κρατήρα αλλά και μία σοβαρή καταστροφή σε οποιεσδήποτε υποδομές βρίσκονταν στην ευρύτερη περιοχή.

Στις 14 Μαρτίου 1945, 15 Lancasters μετέφεραν 14 Tallboy και μία Grand Slam για να χτυπήσουν τη μεγάλη σιδηροδρομική γέφυρα Schildesche στο Bielefeld, στη Γερμανία. Η Βρετανική Αεροπορία RAF είχε ήδη πραγματοποιήσει συνολικά 54 επιθέσεις ρίχνοντας 3.500 τόνους βομβών χωρίς αποτέλεσμα, με το 30% των περιπτώσεων να αποκαθιστούν τις ζημιές μέσα σε 24 ώρες.

Τα βρετανικά αεροσκάφη έριξαν όλες τις βόμβες, αλλά ενώ οι περισσότερες Tallboy δεν έφεραν το επιθυμητό αποτέλεσμα, η Grand Slam έπεσε επί του στόχου και εξερράγη με χρονοκαθυστέρηση 11 δευτερολέπτων εξαϋλώνοντας πέντε πυλώνες της γέφυρας.

Η Grand Slam απέδειξε την αξία της όπου χρησιμοποιήθηκε, κατά κομβικών σημείων, εργοστασιακών μονάδων και εχθρικών πυροβολείων. Η τελευταία χρήση της βόμβας Grand Slam ήταν στις 19 Απριλίου του 1945 από ένα σμήνος 20 αεροσκαφών της Μοίρας 617 της RAF. Τα αεροσκάφη έκαναν επιδρομή στα παράκτια οχυρά του Χέλγκολαντ της Γερμανίας, απελευθερώνοντας έξι τέτοιες βόμβες και καταστρέφοντας τα ολοκληρωτικά, προτού φτάσουν οι χερσαίες δυνάμεις.

Διαβάστε επίσης:

Ας θυμηθούμε: Η τουρκική ενέδρα το Δεκέμβριο του 1986 στον Έβρο -Του Παν. Αναστόπουλου

Ας θυμηθούμε: 4 Νοεμβρίου 1996, η τραγωδία του «Κωστάκος»

Ουκρανία: Η προπαγάνδα του πολέμου και τα fake news των ΜΜΕ -Του Παν. Αναστόπουλου

Παν. Αναστόπουλος