Ας θυμηθούμε: 4 Νοεμβρίου 1996, η τραγωδία του «Κωστάκος»

Η πυραυλάκατος «Κωστάκος» έχει μείνει στην ιστορία λόγω του μοιραίου δυστυχήματος που είχε συγκλονίσει ολόκληρη των χώρα, σαν σήμερα, στις 4 Νοεμβρίου του 1996, βυθίζοντας στην θλίψη τις Ένοπλες Δυνάμεις. Έλαβε το όνομα της προς τιμήν του φονευθέντος στη Μάλτα, στις 27 Φεβρουαρίου 1942, αξιωματικού του Υ/Β «ΓΛΑΥΚΟΣ», ενώ η παραλαβή της έγινε στις 24 Ιουνίου 1980.

Το τραγικό δυστύχημα που έλαβε χώρα στο βορειανατολικό Αιγαίο και πιο συγκεκριμένα, στο βορειοανατολικό άκρο της Σάμου, ανοιχτά του ακρωτηρίου του Αγ. Κωνσταντίνου, στη θαλάσσια περιοχή «Αυλάκια», είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους 4 Υπαξιωματικοί , ενώ η πυραυλάκατος «Κωστάκος» υπέστη τρομακτική ζημία, που σήμανε το μοιραίο τέλος της.

Τα μέλη του πληρώματος που έπεσαν είναι:
ΑΝΘΥΠΑΣΠΙΣΤΗΣ ΚΟΚΚΙΝΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΣ
ΚΕΛΕΥΣΤΗΣ ΑΝΑΔΡΑΝΙΣΤΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΚΕΛΕΥΣΤΗΣ ΑΣΠΡΟΓΕΡΑΚΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
ΚΕΛΕΥΣΤΗΣ ΜΑΥΡΟΓΙΩΡΓΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ

Το επιβατηγό πλοίο «Σάμαινα» με 71 επιβάτες και 50 μέλη πληρώματος πραγματοποιούσε το καθορισμένο του δρομολόγιο από το Βαθύ Σάμου με προορισμό το Καρλόβασι και στη συνέχεια την Ικαρία. Το «Κωστάκος» από την άλλη, βρισκόταν σε άσκηση για τον «Παρμενίων ΄96» που διεξαγόταν σε όλο το μήκος των θαλάσσιων και χερσαίων Ελληνοτουρκικών συνόρων. Η σιγουριά του ραντάρ, δεν ήταν αρκετή για ένα πλοίο που παρέμενε, στη μέση της θάλασσας, με τις μηχανές στο ρελαντί και με σβηστά τα φώτα.

Η θάλασσα ήταν ήσυχη και η νύχτα είχε πέσει αν και το ρολόι έδειχνε 18:35. Η πυραυλάκατος «Κωστάκος», με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Κ. Λάζαρη, βρισκόταν στα Αυλάκια της Σάμου, σε φάση «αγκίστρωσης», δηλαδή σε κατάσταση πλήρους συσκότισης, με τις μηχανές στο ρελαντί και το ραντάρ σε λειτουργία, λόγω της συμμετοχής σε άσκηση νυχτερινού αιφνιδιασμού στο πλαίσιο της άσκησης «Παρμενίων». Οι αξιωματικοί του πολεμικού πλοίου παρακολουθούσαν το «Σάμαινα», που είχε αναμμένα τα φώτα, να έχει πορεία βορειοανατολικά.

Δεν υπολόγισαν όμως την ταχύτητα του ανέμου, τα θαλάσσια ρεύματα που παρέσυραν την πυραυλάκατο και της άλλαξαν κατεύθυνση με την πρύμνη πλέον στο οχηματαγωγό και τις απρόβλεπτες κινήσεις του πλοιάρχου του «Σάμαινα», που γύρισε το πλοίο, πλησιάζοντας την ακτή για να εξοικονομήσει χρόνο και καύσιμα.

Σύμφωνα με τα μέτρα που τότε ίσχυαν, το επιβατηγό «Σάμαινα» δεν είχε ειδοποιηθεί σχετικά ότι υπήρχε πιθανότητα να διασταυρωθεί κάποιο πλοίο του πολεμικού ναυτικού που συμμετείχε σε άσκηση. Μαρτυρίες ανέφεραν ότι τότε δεν ειδοποιούνταν τα πλοία ακτοπλοΐας για τις ασκήσεις του ΠΝ εκτός κι αν έριχναν με πραγματικά πυρά.

Ο ανταγωνισμός των ακτοπλοϊκών εταιρειών και η υπερεκτίμηση ικανοτήτων, έκαναν τον πλοίαρχο του ΣΑΜΑΙΝΑ να νιώθει κυρίαρχος της θάλασσας και μοναδικός στην ανακάλυψη νέων «μονοπατιών» για να φθάνει πιο γρήγορα στα λιμάνια, καλύπτοντας έτσι τις αναπόφευκτες καθυστερήσεις κατά την επιβίβαση και αποβίβαση. Και εκεί όπου πήγαινε βορειοανατολικά, έστριψε ξαφνικά για να βρίσκεται πολύ κοντά στην ακτή και να κερδίσει χρόνο ώστε να βρεθεί γρηγορότερα στο Καρλόβασι. Με μια τέτοια κίνηση, χωρίς να ενημερώσει κανέναν, άλλαξε κατεύθυνση και βρέθηκε στα πλάγια και πίσω από την πυραυλάκατο.

Ο εμβολισμός του πλοίου του Πολεμικού Ναυτικού από το επιβατηγό πλοίο «Σάμαινα» ήταν τόσο δυνατός και καταστροφικός, που είχε ως αποτέλεσμα η πυραυλάκατος «Κωστάκος» να κοπεί κυριολεκτικά στα δύο και να βυθιστεί μέσα σε λίγα λεπτά.

Μετά από επίπονες προσπάθειες, το πλοίο ανελκύσθηκε στις 15 Μαρτίου 1997, αλλά δεν κρίθηκε οικονομικά σκόπιμη η επισκευή και ενεργοποίησή του.

Η πυραυλάκατος «Κωστάκος» ήταν τύπου Combattante IIIb και ήταν μια από τις έξι του αυτού τύπου πυραυλάκατους, οι οποίες κατασκευάστηκαν, μετά από παραγγελία του ΓΕΝ, στα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ, ΚΩΣΤΑΚΟΣ ΝΤΕΓΙΑΝΝΗΣ, ΞΕΝΟΣ, ΣΙΜΙΤΖΟΠΟΥΛΟΣ, ΣΤΑΡΑΚΗΣ) και έχουν:
Διαστάσεις: 56,2/8,3 /2,7 μέτρα
Εκτόπισμα: 430 τόνους
Πρόωση: 4 Diesel MTU MD 20V 538 TB91
Ταχύτητα: 33,5 κόμβοι
Πλήρωμα: 43 άτομα
Οπλισμός: – 2 πυροβόλα OTO Melara 76mm
– 6 Κ/Β Penguin Mk2 Mod3 ή Κ/Β HARPOON
– 2 δίδυμα αντιαεροπορικά Emerlec Electric 30mm
– 2 τορπιλοσωλήνες τηλεκατευθυνόμενων τορπιλών SST-4
– Σύστημα Δ/Β VEGA

Διαβάστε επίσης:
Έρχεται κακοκαιρία με πολύ νερό

Ας θυμηθούμε: ΜΙΝΙΟΝ, το μεγαλύτερο πολυκατάστημα στην Αθήνα

Προσφορά του Συνδέσμου ΣΣΕ τάξεως 1985 στο νέο μουσείο της Σχολής Ευελπίδων

Ας θυμηθούμε: “Βρέ ντιρλαντά, ντιρλανταντά”