Ζωή από ξύλο – By L.Kyropoulos

Όταν κανείς συναντά για πρώτη φορά τα αριστουργήματα τέχνης του Peter Demetz τα χάνει. Είναι τόσο παραστατικά, που νομίζεις ότι θα σου μιλήσουν. Ζωή από ξύλο που όμως μεταφράζει στον απόλυτο βαθμό έκφρασης τα συναισθήματα, τις κινήσεις από στιγμές καθημερινότητας ανθρώπων σαν κι εσένα κι εμένα.

Ο Peter Demetz γεννήθηκε στο Bolzanο της Ιταλίας. Ζει και εργάζεται στο Ortisei. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Ινστιτούτο Τέχνης Ortisei, ο Peter Demetz ξεκίνησε τη μαθητεία υπό τον Maestro Heinrich Demetz και κέρδισε το μεταπτυχιακό του στη γλυπτική. Στα χρόνια που πέρασαν, έχει συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις στην Ιταλία και στο εξωτερικό, όπως την Αυστρία, τη Γερμανία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Βέλγιο και την Τουρκία. Το διάστημα 1999-2001, ο Demetz διδάσκει σε φοιτητές και μέσω σεμιναρίων την ξυλογλυπτική τέχνη. Από το 2002 μέχρι το 2006, ήταν επικεφαλής καθηγητής στο μάθημα γλυπτικής τέχνης στο Πανεπιστήμιο Lignea της Γερμανίας. του Zwickau, καθώς και στη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών του Schneeberg και το Daetz-Centrum στο Lichtenstein. Παράλληλα διαμόρφωσε ειδικά μαθήματα ως προς την εκπαιδευτική διδασκαλία και την ανάπτυξη της μάθησης στον τομέα της ξυλογλυπτικής τέχνης.

Σαν καλλιτέχνης “παρατηρεί” μέσα από τη δική του οπτική ιδεόσφαιρα και κοιτάζει στην κυριολεξία από την κλειδαρότρυπα του χρόνου για να αιχμαλωτίσει ανατρεπτικά τη στιγμή. Με σμίλη την τεχνική και το αστείρευτο ταλέντο του, λειαίνει αποστάσεις και δίνει σχήμα στην ύλη, καθώς τη μορφοποιεί, τώρα αν της δίνει και ψυχή, αυτό θα το κρίνετε εσείς.

Κύριο χαρακτηριστικό της τέχνης του είναι η μη επαφή του παρατηρητή με το έκθεμα. Δείτε τη στάση του σώματος των καλλιτεχνημάτων. Έχεις πραγματικά την αίσθηση, ότι “μπαίνεις” μέσα στη δική τους ιδιωτική σφαίρα και τους παρατηρείς, λες και είσαι αόρατος ή μήπως όχι;

Η διάδραση ανάμεσα στα μοντέλα- εκθέματα είναι “αλαζονικά” αφοπλιστική

Θεωρείται από τους πιο εξεζητημένους σύγχρονους γλύπτες, ο Demetz υποστηρίχθηκε ενεργά από οργανισμούς όπως το Swarovski Design Center, το Wattens, το LKJ-Sachsen Leipzig και το Daetz-Centrum στο Lichtenstein. Οι εγκαταστάσεις του Demetz προχωρούν πέρα ​​από το πλαίσιο της καθημερινής ζωής, αποτυπώνοντας τις απλές χειρονομίες και τις μοναδικές πόζες του θέματος του, οι οποίοι είναι συχνά μεγάλοι, φαλακροί και υπερβολικά αρσενικοί άντρες. Τα γυναικεία θέματα παρουσιάζονται με τη μικρότερη λεπτομέρεια, αναδεικνύοντας την εγγενή θηλυκότητα των αξεσουάρ, των μαλλιών και των ρούχων τους. Τόσο τα αρσενικά όσο και τα θηλυκά εκθέματα τα επεξεργάζεται προσεκτικά για να υπογραμμίσει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που δείχνουν την ηλικία ή την κοινωνική τάξη, αλλά και τη συναισθηματική τους κατάσταση.

Τα εκθέματα- μοντέλα δεν κοιτάζουν ποτέ τον παρατηρητή

Η καινοτομία του έγκειται στο ότι δεν υπάρχει ποτέ οπτική επαφή μεταξύ του εκθέματος και του παρατηρητή. Ο θεατής ψάχνει μανιωδώς τη συνάντηση ίσως με το παιδί που κρύβει μέσα του, αλλά και με τον ενήλικα. Αυτή η έντονη αίσθηση της αναζήτησης τοποθέτησης ψυχής στα έργα του, καθορίζει και την αφετηρία της γενεσιουργού αιτίας του εκάστοτε έργου, που δεν είναι άλλη από την αποσαφήνιση της ίδιας της ύπαρξης. Υπάρχουν αρκετές τεχνικές, αλλά και είδη ξύλου, όπου μπορεί κανείς να ανακαλύψει τα όρια μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας. Φυσικά και δεν είναι καθόλου εύκολο. Πρέπει να έχει εντρυφήσει στις ιδιαίτερες γνώσεις της αρχιτεκτονικής, της ανατομίας και φυσικά του νατουραλισμού.

To ξύλο balsa  αποτελείται από μαλακό φλοιό και ενδείκνυται (balsa wood) για τη συγκεκριμένη μεθοδολογία που χρησιμοποιεί ο Peter Demetz στα έργα του. Το συγκεκριμένο είδος ξύλου χρησιμοποιείται για μοντελισμό αλλά και για χαρακτική και δεν απαιτεί τη χρήση αιχμηρών εργαλείων. Στα πλεονεκτήματά του περιλαμβάνονται το χαμηλό κόστος και η εύκολη χάραξη απλών σχεδίων με αρκετές λεπτομέρειες ενώ το βασικό μειονέκτημα που παρουσιάζει είναι η μικρή ποικιλία διαστάσεων. Το πλεονέκτημα του όμως είναι ότι εκπλήσσει το θεατή.

   Η ημίγυμνη νεαρή γυναίκα κοιτάζεται μπροστά στον καθρέπτη

        Η ώριμη γυναίκα εισέρχεται στη θάλασσα

Ο αληθινός επισκέπτης- παρατηρητής της έκθεσης που παρατηρεί τα  εκθέματα

Ένα αντρόγυνο συναντιέται συναισθηματικά και ο παρατηρητής το λαμβάνει  
Μια γυναίκα άκρως σκεπτική με τα χέρια προς τα πίσω

  Μία γυναίκα καθώς βγαίνει από τη θάλασσα και πλησιάζει την ακτή

Ο καλλιτέχνης μας εμπνέεται από τη στάση του σώματος των μοντέλων- εκθεμάτων του. Τον συγκινεί η παρατήρηση που θα σκιαγραφήσει τη λεπτομέρεια, τόσο στο ρουχισμό, όσο και στις εκφράσεις που μεταβολίζουν τη συναισθηματική τους κατάσταση. Στο παραπάνω βίντεο περιγράφεται ενδελεχώς η παραστατικότητα των μορφών και τα όρια που ανακαλύπτει κανείς μέσα του. Τόσο ως δημιουργός, αλλά και τόσο ως παρατηρητής, υπάρχει μία μαγική στιγμή που ο ψυχισμός συναντά το χρόνο και αρχίζουν οι συνειρμοί τη δική τους μελωδία ζωής. Σε κάποιο επόμενο P.E.R.S.O.N.A.L.I.T.I.E.S θα έχουμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τον ίδιο το δημιουργό και να αποκρυπτογραφήσουμε τη μεθοδολογία και τις τεχνικές που χρησιμοποιεί. Ο ίδιος λέει χαρακτηριστικά, ότι απαιτείται θάρρος, επιμονή και υπομονή για να φτάσεις να αγγίξεις το ανάκτορο της λεπτομέρειας, αλλά και της φαντασίας χωρίς να προσβάλεις τα όρια της υπερβολής και να μεταβείς με ασέβεια σε έναν άτυπο υπερρεαλισμό.