Επιβεβλημένη διαφήμιση… – Άρθρο του Αρθούρου Καραγκιοζίδη

Οι περισσότεροι θα θυμούνται την φράση, “Μέσα μαζικής αποβλάκωσης”, που απευθύνονταν κατά κύριο λόγο στα τηλεοπτικά κανάλια, ειδήσεις και εκπομπές, τα οποία προσπαθούσαν να κάνουν πλύση εγκεφάλου στον κόσμο, ανάλογα με τις εκάστοτε πολιτικές και κοινωνικές συγκυρίες. Το ίδιο συμβαίνει και τώρα, συνεχίζεται το πράγμα, πάντα με το αζημίωτο βέβαια. Θα θυμίσω μια άλλη πασίγνωστη φράση. “Μπορείς να κοροϊδεύεις πολλούς για λίγο, λίγους για πολύ καιρό, αλλά πολλούς για πάντα είναι αδύνατον”. Η φράση αυτή λοιπόν λειτούργησε, και σήμερα κανείς σχεδόν, δεν βλέπει τηλεόραση. Ότι σπείρατε θερίσατε κύριοι.
Ο κόσμος φυσικά ενημερώνεται. Από τοπικά ραδιόφωνα συνήθως, και από παραδοσιακές και ηλεκτρονικές εφημερίδες. Οι νέοι (και όχι μόνο) άνθρωποι χρησιμοποιούν επίσης ένα ισχυρότατο εργαλείο, που λέγεται YouTube. Εκεί πραγματικά βρίσκεις τα πάντα, οτιδήποτε που είναι στα πλαίσια του ενδιαφέροντος του καθενός. Από τραγούδια και διασκέδαση έως πολιτικές αναλύσεις και θέματα προχωρημένης επιστήμης.
Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο, για τον οποίο η τηλεόραση προκαλούσε εκνευρισμό, ήταν και είναι οι ατελείωτες διαφημίσεις. Όταν στην μια τηλεοπτική ώρα τα 30 λεπτά είναι διαφημίσεις, αυτό πραγματικά .. σου την δίνει. Το YouTube δεν τα είχε κάποτε, τουλάχιστον στον βαθμό της τηλεόρασης, και αυτός ήταν ένας ακόμη λόγος, που ο κόσμος το προτίμησε. Δυστυχώς τελευταία, η γάγγραινα της διαφήμισης φαίνεται να άρχισε να μολύνει και αυτό τον χώρο.
Η διαφήμιση βέβαια, είναι ένα όπλο πάρα πολύ δυνατό, και σε ένα βαθμό απαραίτητο. Ο κόσμος ενημερώνεται για διάφορα προϊόντα και διαμορφώνει προτιμήσεις. Άλλο ότι πολλές διαφημίσεις είναι καθαρά “κοροϊδία εργαζόμενου λαού”, διότι απλά λένε όμορφα ψέματα, αλλά.. ότι μπορεί ο καθένας, τι να κάνουμε. Σε κάθε περίπτωση είναι ένα όπλο αποτελεσματικό μάλλον, γι’αυτό και οι εταιρίες δίνουν τόσα και τόσα, και συντηρούν με αυτό τον τρόπο και τα ΜΜΕ. Αλλά “παν μέτρον άριστον”, άλλη μια σοφή φράση, και όταν υπερβάλλεις, το όπλο λειτουργεί ανάποδα.
Φανταστείτε τώρα, να βλέπεις μια εκπομπή στο YouTube, κάτι που επέλεξες, κάτι που σε ενδιαφέρει, και ξαφνικά να πετάγεται μια διαφήμιση.. μιας σοκολάτας π.χ., την οποία αναγκάζεσαι να την παρακολουθείς τουλάχιστον για 5 δευτερόλεπτα και.. σου “ανάβουν τα λαμπάκια”. Μα αυτή η διακοπή για 5 δευτερόλεπτα, είναι αρκετή να σου κόψει τον ειρμό της σκέψης σου και να χαλάσει την ψυχική σου ηρεμία. Μπαίνει με προκλητικό τρόπο μέσα στον κόσμο, στον οποίο βρίσκεσαι εκείνη την ώρα, και επαναλαμβάνεται το πράγμα 5-6 φορές στην διάρκεια της εκπομπής.
Είναι απαράδεκτο! Οτιδήποτε που επιβάλλεται παρά τη θέλησή σου, είναι απαράδεκτο. Όλοι για τα λεφτά δουλεύουμε, και το YouTube δεν αποτελεί εξαίρεση. Αλλά για όλα πρέπει και μπορεί να βρεθεί ένας κατάλληλος τρόπος. Ένας τρόπος, που θα ενοχλήσει το λιγότερο δυνατό. Προφανώς, ότι κάνουν το κάνουν νόμιμα, αλλά ας θυμηθούμε ακόμα μια φράση. Κάθε νόμιμο, είναι και ηθικό;.. Ας το σκεφτούμε λιγάκι, και εμείς και το YouTube.