“Τι μου έμαθαν στο σχολείο για την 28η Οκτωβρίου…” – Του Λάμπρου Παπαδή

Πήγα Α’ δημοτικού στις αρχές της δεκαετίας του 90′ και συγκεκριμένα την περίοδο που έμπαιναν σιγά σιγά τα θεμέλια της “Ισχυρής Ελλάδας” της κυβέρνησης Σημίτη… Ενδεικτικός ο χρόνος και το παράδειγμα πάντα για δύο λόγους: Πρώτον γιατί θέλω να δείξω την διαχρονική κρίση παιδείας και εκπαίδευσης στην χώρα μας και δεύτερον, γιατί πολύ απλά τότε πήγα σχολείο…
Εκείνη την πρώτη χρονιά λοιπόν του Δημοτικού καθώς έφτανε η επέτειος του ΌΧΙ της 28ης Οκτωβρίου και αφού για έναν μήνα πριν είχαμε μάθει απ έξω όλα τα τραγούδια της Σοφίας Βέμπο και όλα τα πατριωτικά εμβατήρια… Αφού μάθαμε παπαγαλία κάποια ποιήματα που ούτε καταλάβαμε ποιος τα έγραψε, κάτω από ποιες συνθήκες και γιατί.. Έφτασε εκείνη η ώρα που θα έπρεπε η Δασκάλα να μας εξηγήσει τι ακριβώς γιορτάζουμε την 28η Οκτωβρίου 1940…(*Κρατηθείτε γιατί το παραμύθι αρχίζει και είμαστε στον Οκτώβριο του 1996..).

Σύμφωνα με τα λεγόμενα της Δασκάλας μου ένα βράδυ και συγκεκριμένα τα ξημερώματα της 28ης Οκτωβρίου του 1940, οι Ιταλοί και οι Γερμανοί ήρθαν μαζί και ξύπνησαν τον Ιωάννη Μεταξά και του ζήτησαν να έρθουν να μείνουν στην πατρίδα μας όλοι μαζί και ο λόγος ήταν γιατί στις δικές τους χώρες, είχε πάρα πολύ άσχημο καιρό με βροχές και καταιγίδες, ενώ σε εμάς είχε ήλιο και ανοιξιάτικο περιβάλλον και εμείς τους είπαμε ΌΧΙ γιατί δεν τους θέλαμε στην Πατρίδα μας και τους είπαμε να πάνε στην δική τους… Κάπως έτσι λοιπόν το Ηρωικό ΌΧΙ της 28ης Οκτωβρίου του 1940 από τον ”Εθνικό Κυβερνήτη” και ”Πατέρα του Έθνους”, όπως αποκάλεσε η Δασκάλα μου τότε τον Δικτάτορα Ιωάννη Μεταξά, είχε βασικές αιτιάσεις και αναγωγές στις καιρικές συνθήκες της Κεντρικής και Νότιας Ευρώπης… Εύχομαι πραγματικά μέσα από την ψυχή μου η κυρία Ρούλα να είναι καλά, υγιείς και ευτυχισμένη αλλά δεν έκανε για δασκάλα και για εκπαιδευτικός γενικότερα…
Έπρεπε έτσι να περάσουν κάποια χρόνια για να πάω στην Α’ Λυκείου και να μάθω πως ο Εθνικός Κυβερνήτης και “Πατέρας του Έθνους” σύμφωνα με τα λεγόμενα της κυρίας Ρούλας Ιωάννης Μεταξάς, είχε πάρει πραξικοπηματικά και με τα όπλα την εξουσία το 1936 και πως πριν πει το περιβόητο ΌΧΙ είχε πει ένα άλλο διαδοχικό και μεγαλύτερο σε πολλές πολιτικές και κοινωνικές ελευθερίες του Λαού και σε πολλές από φυλακίσεις ανθρώπων που βρίσκονταν σε ξερονήσια εξορίας και σε φυλακές… Έπρεπε να αρχίζω και να μαθαίνω μόνος μου στα χρόνια του δημοτικού που μεσολάβησαν ότι μετά το ΌΧΙ πολεμήσαμε γενναία αλλά περάσαμε και μια τριπλή κατοχή και έναν εμφύλιο, κάτι που η ίδια η κυρία Ρούλα ξέχασε να μας το πει.. Κάτι που ο ίδιος ανακάλυψα και διάβασα στα λυκειακά μου χρόνια όπως και τις συνθήκες της ανόδου του Φασισμού στην Ευρώπη την δεκαετία του 1930 αλλά και τις συνέπειες και τα πρόσωπα…

Καταλαβαίνω και ξέρω ότι είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο να εξηγήσεις σε παιδιά μόλις 7 ετών το πολιτικό, διεθνές, οικονομικό – κοινωνικό πλαίσιο που διαμορφώθηκαν αυτές οι ιστορικές συνθήκες και τα γεγονότα, αλλά από την στιγμή που βάζεις αυτό το παιδί να απαγγείλει απ’ έξω ένα ποίημα στην σχολική γιορτή για τον Ηρωισμό του έπους του 1940, θα πρέπει στοιχειωδώς να ξέρει για ποιον λόγο το κάνει…

Συμπέρασμα και ίσως ηθικό δίδαγμα από τότε…Ελπίζω η σχολική εκπαίδευση να έχει αλλάξει τουλάχιστον ως προς την διδαχή της Ελληνικής ιστορίας αλλά από εκεί και μετά τότε δεν ήταν δυνατόν στα δικά μου σχολικά χρόνια να πηγαίνεις 7 ώρες σχολείο και άλλα 4 στο καπάκι φροντιστήριο και να μορφώνεσαι… Το πιο λογικό ήταν να μορφώνεσαι μετά το σχολείο… Άλλωστε τότε δεν μπορούσες να κάνεις και τα δύο και δεν το επέτρεπαν κιόλας…

Διαβάστε επίσης :

Ποιμένες … Εκτελεσθέντες … Υπό των Γερμανών – Του Δημήτρη Μιχαηλίδη

Αναμνήσεις μαθητικών παρελάσεων… – Mary’s Notes – Άρθρο της Μαίρης Λεριά

Δείτε επίσης :

28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2011 Οι Ευέλπιδες αρνούνται να αποχωρήσουν από την Παρέλαση