Παιδεία σε ελεύθερη πτώση… – Άρθρο του Αρθούρου Καραγκιοζίδη

Άνοιξαν και τα σχολεία. Βέβαια όχι για όλους. Και ενώ βλέπεις μια ζωντάνια στις αυλές των δημοτικών, τα λύκεια παραμένουν κλειστά με ότι συνεπάγεται αυτό. Ναι, βέβαια, συνεχίζουν και αυτά, με τα online μαθήματα όπως και πριν. Οπότε σαν να μην υπάρχει πρόβλημα, θα έλεγε κανείς. Ωστόσο υπάρχει, και το πρόβλημα είναι μεγάλο.
Η παιδεία στην χώρα μας πάσχει σοβαρά εδώ και πολλά χρόνια. Θα έλεγα ότι είναι μια αρρώστια διάρκειας, αν όχι μόνιμη. Όχι πως δεν υπάρχει θεραπεία, αλλά μάλλον δεν υπάρχουν οι κατάλληλοι γιατροί, για να βρουν και να εφαρμόσουν αυτή την θεραπεία. Και οι μη κατάλληλοι, τι άλλο, μετατρέπουν τον ασθενή απλά σε ένα πειραματόζωο. Έτσι κάθε υπουργός, ακόμα και της ίδιας κυβέρνησης, θεωρεί ότι πρέπει να κάνει αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, μην έχοντας ιδέα για αυτά που κάνει, έτσι απλά, για να δείξει ότι εκτελεί έργο. Όλα λοιπόν γίνονται “για φιγούρα”, και η ουσία δεν ενδιαφέρει κανέναν.
Το σύστημα των “δεσμών”, όσοι το θυμούνται, ήταν ένα καλό και σταθερό σύστημα, που κράτησε περίπου για δεκαπέντε χρόνια. Βέβαια, ήταν ένα σύστημα δύσκολο, με μεγάλη σε όγκο ύλη σε όλα τα μαθήματα και αρκετά “βαριές” εισαγωγικές εξετάσεις. Είχε όμως αντίκρισμα σε ότι αφορά το αποτέλεσμα. Τα παιδιά μάθαιναν γράμματα. Οι απόφοιτοι των λυκείων μας ήταν ασυναγώνιστοι, θα έλεγα παγκοσμίως. Αλλά ναι, ήταν ένα βαρύ σύστημα, και ίσως έπρεπε κάπως να απλοποιηθεί. Και ήρθαν οι … μεταρρυθμίσεις του Παπανδρέου. Και από τότε δεν λένε να σταματήσουν. Η μια ανόητη αλλαγή ακολουθεί την άλλη σε ότι αφορά τα πάντα. Την ύλη σε κάθε μάθημα, το σύστημα των εξετάσεων, τον αριθμό των προς εξέταση μαθημάτων που από 4 έγιναν 14, μετά 9, 7, και τώρα πάλι 4… Μια “σημαντική μεταρρύθμιση” βλέπετε είναι, ότι οι κατευθύνσεις σπουδών μετονομάστηκαν σε.. ομάδες προσανατολισμού!.. Η ουσία δεν ενδιαφέρει, έτσι π.χ. κάποιος που επιθυμεί να περάσει σε σχολή πληροφορικής, επιλέγει την αντίστοιχη ομάδα και εξετάζεται σε πληροφορική, αλλά κάποιος άλλος, που επέλεξε άλλη ομάδα, έχει και αυτός την δυνατότητα να περάσει στην ίδια σχολή, χωρίς όμως να εξετάζεται σε αυτό το μάθημα. Είναι ένα μόνο παράδειγμα από τα πολλά…
Πρόσφατα ανακοινώθηκε, ότι μειώνεται η εξεταστέα ύλη και για φέτος, λόγω του Covid. Αυτό από μόνο του σημαίνει, ότι το κράτος αντιλαμβάνεται ότι το σύστημα των online μαθημάτων δεν είναι αποτελεσματικό. Πράγματι, καμία εκπαίδευση από απόσταση δεν μπορεί να αντικαταστήσει το ζωντανό μάθημα στην αίθουσα. Το online μάθημα μπορεί να είναι αποτελεσματικό μόνο όταν αφορά σε σχετικά ώριμους ανθρώπους ( οι μαθητές της τρίτης λυκείου μπορούν, στο σύνολό τους, να θεωρηθούν ως τέτοιοι) και όταν γίνεται ατομικά. Στην περίπτωση των σχολείων, άντε σε ομάδες πέντε ατόμων το πολύ. Θα χρειαστούν περισσότερες ώρες δουλειάς των δασκάλων και καθηγητών; Φυσικά!.. Αλλά σε έκτακτες καταστάσεις το κράτος πρέπει να αναλάβει και το κόστος των έκτακτων λύσεων, αν θέλει να είναι ένα κράτος σοβαρό και υπεύθυνο. Ένα κράτος, που πραγματικά ενδιαφέρεται για την ουσία , την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα της παιδείας και της εκπαίδευσης, και όχι απλά για το θεαθήναι…
Σήμερα υπάρχουν χώρες, που δεν πρόσεξαν και κατέστρεψαν την παιδεία τους, και βρίσκονται σε θλιβερή κατάσταση σε όλους τους τομείς. Ένα παιδί από την στιγμή που έρχεται στον κόσμο, είναι σαν μια λευκή κόλλα. Θα διαμορφωθεί με αυτά που θα γράψεις, θα τα κρατήσει. Αυτό κάνει η παιδεία. Κάποιος μετά θα γίνει γιατρός, δικηγόρος, μηχανικός, πολιτικός κ.λ.π. και όλοι μαζί θα διαμορφώσουν την ζωή στην χώρα τους. Ανάλογα με αυτά, που έχουν γραφεί στις “κόλλες τους”. Αυτά δεν χάνονται και αποτελούν τον πυρήνα του “είμαι” για κάθε άνθρωπο. Η παιδεία μας πρέπει επιτέλους να σταματήσει την ελεύθερη πτώση, στην οποία βρίσκεται πάνω από μια δεκαετία, για να βρει το έδαφος και να αρχίσει την ανοδική της πορεία. Ας ελπίσουμε…

Διαβάστε επίσης:

ΚΥΤ Φυλακίου – Μεταφορά Μεταναστών (ΒΙΝΤΕΟ)

Κορωπί: 20χρονος Πακιστανός κατηγορείται για απόπειρα ασέλγειας σε 5χρονο κοριτσάκι