Συστηματική η πρόκληση του κοινού αισθήματος τα τελευταία χρόνια χωρίς να υπάρχουν οι ανάλογες κυρώσεις. Τελευταίο παράδειγμα η αφίσα από μπαρ του Ναυπλίου.

“Γιορτάζουμε τα 2019α γενέθλια του ανθρώπου που έφερε στον κόσμο το μήνυμα της αγάπης κ της αλληλεγγύης προς όλους με μια κλασική εορταστική εξεφτελιστική παρτάρα όπως κάθε χρόνο. Μουσικάρες για μας διαλέγει η Μαρωφυλλιά από τα παλιά. Αμαρτωλοί του κόσμου ελάτε”
Με αυτό το κείμενο προσκαλούσε ένα από τα γνωστά μπαράκια του Ναυπλίου τους “αμαρτωλούς” να γιορτάσουν τα Χριστούγεννα ενώ το πάρτι το ονόμασαν, πάρτι “BLASPHEMY“, δηλαδή πάρτι Βλασφημίας.
Όπως είναι λογικό η αφίσα που εμφάνιζε τον Χριστό με μακιγιάζ και σκουλαρίκια, προκάλεσε το κοινό αίσθημα των κατοίκων του Ναυπλίου και όχι μόνο.

Η εικόνα του Σινά

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η συμβατική μορφή του Ιησού, όπως την ξέρουμε σήμερα, έκανε την εμφάνισή της περί τα 300, όμως δεν υιοθετήθηκε παρά τον 6ο αιώνα αρχικά στην Ανατολή και κατόπιν στη Δύση.

Τα σημάδια ταύτισης της μορφής της Σινδόνης με εκείνα του προσώπου του Χριστού από την εικόνα του Σινά εκτιμώνται σε πάνω από 200. Δεξιά η διάσημη εγκαυστική εικόνα από τη Μονή της Αγίας Αικατερίνης στο Σινά.

Για πολλούς αυτό δεν είναι σύμπτωση, καθώς προϋπέθετε ένα πρότυπο το οποίο ακολουθήθηκε από τους καλλιτέχνες. Και ίσως εκείνο να μην είναι άλλο από την πιο διάσημη εικόνα του Ιησού την εγκαυστική του Χριστού Παντοκράτορα, που σώθηκε από τις εικονομαχίες καθώς βρισκόταν στο απομακρυσμένο μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης στο Σινά, το οποίο ίδρυσε ο Ιουστινιανός.

Η εκπληκτικής ομορφιάς εικόνα έχει φιλοτεχνηθεί με την αρχαία τεχνική που χρησιμοποιήθηκε στα πορτρέτα Φαγιούμ, με λειωμένο κερί πάνω σε ξύλο, και χρονολογείται στον 6ο ή στις αρχές του 7ου αιώνα. Αποτελεί, δε, το αρχαιότερο παράδειγμα εικόνας στο εικονογραφικό στυλ του Παντοκράτορα.

Το ενδιαφέρον είναι ότι η μορφή διαφοροποιείται στα δυο της μέρη, αριστερά και δεξιά, κάτι που ερμηνεύεται ως παραπομπή στη θεϊκή και ανθρώπινη υπόσταση του Ιησού.

Η Σινδόνη του Τορίνο
Για πολλούς η εικόνα του Παντοκράτορα, η οποία φυλάσσεται στο Καθολικό της Μονής στο Σινά, θεωρείται ως το πρότυπο όλων των μετέπειτα απεικονίσεων του Χριστού, με τον καλλιτέχνη της να έχει χρησιμοποιήσει ο ίδιος ως πρότυπο τη Σινδόνη του Τορίνο, ερμηνεία που βεβαίως προτιμούν εκείνοι οι οποίοι επιλέγουν την εκδοχή της αυθεντικότητας του λινού υφάσματος το οποίο θεωρείται η «Σινδόνη καθαρά» που χρησιμοποίησε ο Ιωσήφ από Αριμαθαίας για την ταφή του σώματος του Ιησού.

Στα 1930 ένας Γάλλος βιολόγος, ο Πολ Βινιόν, παρείχε επιπλέον επιχειρήματα στους υποστηρικτές της γνησιότητας της Σινδόνης και βεβαίως της σχέσης της με την εγκαυστική εικόνα του Σινά, συγκρίνοντας διαχρονικά τις απεικονίσεις του Χριστού.

Η έρευνα του Βινιόν συνεχίστηκε από τον Αμερικανό Έντουαρντ Βινσέλ, ο οποίος συσχέτισε τις εικονογραφικές λεπτομέρειες με τη μορφή της Σινδόνης του Τορίνο σε βαθμό που καθιστούσε την οποιαδήποτε σύμπτωση σχεδόν απαγορευτική.

Τα σημάδια αυτά, γνωστά σήμερα ως «σημεία Βινιόν και Βινσέλ», είναι τουλάχιστον είκοσι, με πιο χαρακτηριστικά μια εγκάρσια ράβδωση στο μέτωπο, το ανυψωμένο δεξί φρύδι, μια άτριχη περιοχή ανάμεσα στο κάτω χείλος και τη γενειάδα, δύο τούφες μαλλιών στο μέτωπο, τη διχαλωτή γενειάδα και άλλα.

Το εντυπωσιακό είναι ότι τα σημάδια αυτά, που εμφανίζονται με μια απίστευτη συχνότητα, αφαιρούν μάλλον παρά προσδίδουν κάτι στην εικονογραφική αρτιότητα των έργων, γεγονός που, σύμφωνα με τους ερευνητές, υποδηλώνει το προφανές: την αυθεντικότητα της Σινδόνης του Τορίνο ως το νεκρικό ύφασμα που τύλιξε το νεκρό σώμα του Χριστού και η οποία αποτέλεσε στην πραγματικότητα το εικονογραφικό πρότυπο ως η αληθινή μορφή του Χριστού, την οποία αντέγραψαν οι καλλιτέχνες της εποχής, δημιουργώντας το “πρότυπο”.

Μάλιστα, τα σημάδια ταύτισης της μορφής της Σινδόνης με εκείνα του προσώπου του Χριστού από την εικόνα του Σινά εκτιμώνται σε πάνω από 200.

Πηγή: argolikeseidhseis.gr