Αστεροειδής με κίνηση σαν δορυφόρος της Γης, ίσως είναι θραύσμα της Σελήνης

Ο θρυλικός κοσμολόγος Στίβεν Χόκινγκ είχε πει ότι : «Μία από τις σοβαρότερες απειλές για τη νοήμονα ζωή στο σύμπαν μας είναι η υψηλή πιθανότητα πρόσκρουσης ενός αστεροειδούς πάνω σε κατοικημένους πλανήτες». Τα λόγια αυτά επιβεβαιώνουν την αδυναμία της ανθρωπότητας, να αντιμετωπίσει μία πιθανή συνάντηση της Γης με έναν αστεροειδή, αλλά και να πιέσει την παγκόσμια κοινότητα ώστε να επενδύσει στην ασφάλεια της.

Υπάρχουν όμως και άλλοι σχετικά ακίνδυνοι, που ενώ βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τον Ήλιο, παραμένουν σχετικά κοντά στη Γη. Ο Kamo’oalewa ανήκει στην κατηγορία των αστεροειδών και είχε ανακαλυφθεί το 2016 από το τηλεσκόπιο PanSTARRS της Χαβάης. Αποτελεί έναν μικρό ημι-δορυφόρο του πλανήτη μας, όμως πιθανότατα μπορεί να αποτελεί ένα αρχαίο θραύσμα της Σελήνης.

Αν αυτό όντως συμβαίνει, παραμένει άγνωστο το πώς ο βράχος αυτός αποκόπηκε από το φεγγάρι. Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι εκτινάχτηκε στο διάστημα μετά από πρόσκρουση άλλου σώματος στη Σελήνη. Οι αστρονόμοι, με επικεφαλής τον Μπεν Σάκλεϊ του Πανεπιστημίου της Αριζόνα, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “Nature Communications Earth & Environment”, ανέλυσαν το φως που αντανακλά ο Kamo’oalewa και συμπέραναν ότι “μαρτυρά” μια χημική σύνθεση πολύ παρόμοια με εκείνη των πετρωμάτων της Σελήνης, τα οποία είχαν φέρει στη Γη οι αποστολές “Απόλλων” της NASA.

Μέχρι στιγμής δεν έχουν βρεθεί άλλοι αστεροειδείς με σεληνιακή καταγωγή.

Η διάμετρος είναι 50 έως 65 μέτρα και πλησιάζει τη Γη σε απόσταση έως περίπου 14,4 εκατομμυρίων χιλιομέτρων. Λόγω της τροχιάς του, μπορεί να παρατηρηθεί από τον πλανήτη μας μόνο για λίγες εβδομάδες κάθε Απρίλιο και μόνο από κάποιο μεγάλο τηλεσκόπιο, καθώς είναι περίπου τέσσερα εκατομμύρια φορές πιο αχνός από το αχνότερο άστρο που το ανθρώπινο μάτι μπορεί να δει στο σκοτεινό ουρανό.

Ένας άλλος αστεροειδής, στο μέγεθος του Πύργου του Άιφελ, κατευθύνεται προς τη Γη και σύμφωνα με τους επιστήμονες θα περάσει από τον πλανήτη μας στις αρχές Δεκεμβρίου. Το όνομά του είναι «4660 Nηρέαs» ή 1982 DB, και το μήκος του φθάνει τα 330 μέτρα. Με βάση τις εκτιμήσεις των αξιωματούχων του διαστήματος, ο αστεροειδής θα περάσει από τον πλανήτη μας στις 11 Δεκεμβρίου, σε ασφαλή απόσταση.