Θέατρο Αθηνών: Η ΜΟΝΑΞΙΑ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ – Κριτική από τον Βαγγέλη Ραφτόπουλο

Στο θέατρο Αθηνών παρακολουθήσαμε την συναρπαστική παράσταση –Η ΜΟΝΑΞΙΑ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ– του εξαιρετικού θεατρικού συγγραφέα Μάρτιν Μακ Ντόνα
Ο Μάρτιν Μακ Ντόνα, Ιρλανδικής καταγωγής, γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1970 και είναι ένας από τους καλύτερους παγκοσμίως θεατρικούς και κινηματογραφικούς συγγραφείς και σκηνοθέτες, με τα έργα του να αποθεώνονται από εκατομμύρια θεατών.
Σπουδαιότερα από τα έργα του είναι ο Πουπουλένιος, ο κουλοχέρης του Σποκέιν, η Βασίλισσα της ομορφιάς, ο υπολοχαγός του ΙΝΣΙΜΟΡ.
Στη παράσταση ο Μακ Ντόνα εμφανίζει τα ίδια συγγραφικά χαρακτηριστικά στοιχεία που τον καθιέρωσαν σαν εξέχουσα μορφή στο χώρο της θεατρικής συγγραφής, δηλαδή την αμείλικτη βία, την ενδοοικογενειακή σύγκρουση και ρήξη, την άνευ ορίων βωμολοχία, το τραγικό τέλος.
Ο Νίκος Κουρής τόλμησε να αρχίσει τη σκηνοθετική του καριέρα με ένα αδυσώπητα δύσκολο έργο και τα κατάφερε με επιτυχία, έχοντας μάλιστα και πρωταγωνιστικό ρόλο.
Στο έργο δύο αδέλφια, ο Βαλίντ Κόνορ-Νίκος Κουρής- και ο Κόλμαν Κόνορ-Χρήστος Μαλάκης- ζουν απομονωμένοι, ανέραστοι, πίνοντας και βρίζοντας ο ένας τον άλλο, με τον δεύτερο να υφαρπάζει τα μπουκάλια ουίσκι του πρώτου και το μίσος να φωλιάζει στις ψυχές τους και να εκδηλώνεται με τρόπο βίαιο.
Ο μέθυσος ιερέας του χωριού πατήρ Γουέλς-Γιώργος Ηλιόπουλος-επισκέπτεται τακτικά το σπίτι των αδελφών, συμμετέχοντας στα κακεντρεχή σχόλια σε βάρος των κατοίκων του χωριού, όπως και η Γκερλίν Κέλεχερ-Δανάη Μιχαλάκη – που είναι ερωτευμένη με τον ιερέα και σχεδόν μόνιμη και αυτή στο ίδιο σπίτι.
Κυρίαρχο ρόλο στη πορεία του έργου αποτελεί ο φόνος του πατέρα των αδελφών από τον Κόλμαν, ο δε Βαλίντ για να αποκρύψει το γεγονός, ζητά από τον φονέα να του εκχωρήσει το μερίδιο από τη περιουσία του πατέρα τους.
Η καταστροφική μανία του Κόλμαν και το άσβεστο μίσος ενάντια στον αδελφό του μετουσιώνεται στη φωτιά που βάζει στη συλλογή από κουκλάκια του αδελφού του.
Το τέλος είναι τραγικό, αλλά αναμενόμενο.
Η παράσταση είναι τεκμηριωμένη στις σημασίες της και στο κλίμα της και εξαιρετικά προετοιμασμένη.
Ο Κουρής ευθυγραμμισμένος με τη τεχνοτροπία του συγγραφέα, δίδαξε τους ρόλους στη κόψη του ξυραφιού, έσπρωξε τις καταστάσεις στα άκρα, χωρίς όμως να βλάψει τις ισορροπίες της φόρμας.
Οι ηθοποιοί είχαν ισάξια συμμετοχή στην επιτυχία της παράστασης, μιας παράστασης άκρως ενδιαφέρουσας.

Η ταυτότητα της παράστασης
Συγγραφέας: Μάρτιν Μαν Ντόνα
Σκηνοθεσία: Νίκος Κουρής
Μετάφραση: Λένια Ζαφειροπούλου
Σκηνογραφία: Όλγα Μπρούμα
Κοστούμια: Ματίνα Μέγκλα
Μουσική: Θοδωρής Ρέγκλης
Φωτογραφία: Εβίτα Σκουρλέτη-Γιώργος Ηλιόπουλος
Παραγωγή: Θεατρικές Επιχειρήσεις Κάρολου Παυλάκη
Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Νικολέτα Γκριμέκη
Προβολή-Δημόσιες σχέσεις: Μαρκέλα Καζαμία
Διανομή: Νίκος Κουρής, Χρήστος Μαλάκης, Γιώργος Ηλιόπουλος, Δανάη Μιχαλάκη