Τα κρυπτονομίσματα των οπαδών ξεσηκώνουν τον αθλητικό κόσμο – Άρθρο του Νίκου Νικολαΐδη

Με την πανδημία να χωρίζει τους οπαδούς από τα γήπεδα και τους αθλητικούς συλλόγους από τα έσοδά τους, τα κρυπτονομίσματα των οπαδών είναι πλέον οι μεγάλοι παίκτες, βοηθώντας τις ομάδες να δημιουργήσουν έσοδα και φέρνοντας τους οπαδούς ξανά κοντά.
Παρόλο που οι θέσεις σταδίων σε ορισμένες χώρες έχουν γεμίσει με χαρτιά αντί για οπαδούς για να παρουσιάσουν μια καλοπροαίρετη αλλά ανατριχιαστική πρόσοψη της κανονικότητας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η απόσταση μεταξύ των ομάδων και των οπαδών τους έχει αυξηθεί. Μια λύση βρίσκεται στα αθλητικά tokens. Μέσω των κρυπτονομισμάτων οπαδών, πολλοί οπαδοί είναι σε θέση να αισθανθούν μια πιο άμεση σύνδεση με τις ομάδες τους, συναισθηματικά και οικονομικά.
Μέχρι στιγμής, δεκάδες ευρωπαϊκές ομάδες ποδοσφαίρου συνδέονται με ενεργά διαπραγματεύσιμα “νομίσματα οπαδών” ή “fancoins”, των οποίων οι πωλήσεις έχουν αποφέρει έσοδα άνω των 200 εκατομμυρίων δολαρίων από την Covid-year. Κάθε διακριτικό είναι μοναδικό, κάθε μονάδα μαρκών όπως το Bitcoin, το Ethereum ή το Dogecoin είναι το ίδιο με οποιοδήποτε άλλο – όπως τα δολάρια.
Η αθλητική εταιρία blockchain Chiliz με έδρα τη Μάλτα και η πλατφόρμα αφοσίωσης των θαυμαστών της, Socios, είναι οι αδιαμφισβήτητοι ηγέτες της αγοράς που προωθούν το επιχειρηματικό μοντέλο του διακριτικού fan token/fan currency με τη βοήθεια περισσότερων από 160 υπαλλήλων. Με ένα νέο γραφείο στη Νέα Υόρκη, ο Chiliz προσπαθεί να διαταράξει περαιτέρω τον αθλητικό κλάδο μέσω συνεργασιών με την National Football League (NFL), National Basketball Association (NBA), National Hockey League (NHL), Ultimate Fighting Championship (UFC).
Σε πέντε χρόνια, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Chiliz και της Socios, Alexandre Dreyfus, φαντάζεται «εκατοντάδες, δυνητικά χιλιάδες, μεγάλους αθλητικούς οργανισμούς και μερικά από τα μεγαλύτερα franchise ψυχαγωγίας από ταινίες και μουσική που αγκαλιάζουν πλήρως» τα διακριτικά fan tokens ως «βασικό μέρος της στρατηγικής ψηφιακής δέσμευσης. “Αυτό σημαίνει ότι το δυναμικό του φαινομένου fan token υπερβαίνει κατά πολύ τα επαγγελματικά αθλήματα και αναμένεται να επηρεάσει και άλλους τομείς ψυχαγωγίας, συμπεριλαμβανομένης της μουσικής, με το Kpop Fan Token ως παράδειγμα.
Τα διακριτικά οπαδών, πιστεύει ο Ντρέιφους, «θα μετατρέψουν τους παθητικούς οπαδούς σε ενεργούς οπαδούς μέσω συναλλακτικής συμμετοχής», δίνοντας στις αθλητικές ομάδες του μεταφυσικού κόσμου «μια ισχυρή ροή εσόδων». Σύντομα, η εταιρεία θα προσθέσει τα NFT στη στρατηγική τους ως πιθανό επόμενο βήμα, λαμβάνοντας υπόψη ότι προσωπικότητες ψυχαγωγίας όπως η Paris Hilton το έχουν ήδη κάνει και προσθέτει:
«Πιστεύουμε ότι οι μάρκες θαυμαστών είναι η μεγαλύτερη νέα τάση στη βιομηχανία και αυτό θα αναγνωριστεί ευρέως καθώς προσθέτουμε εκατοντάδες περισσότερους συνεργάτες στο μέλλον και εκατομμύρια ακόμη θαυμαστές τους αγκαλιάζουν.
Τα κρυπτονομίσματα των οπαδών δεν έχουν προηγούμενο και αυτά τα νομίσματα θαυμαστών ανοίγουν μια νέα πορεία.
Στην ορολογία blockchain, οι διασκεδαστικές μάρκες ονομάζονται “μάρκες χρησιμότητας”, μια κατάλληλη περιγραφή καθώς έχουν αναμφισβήτητη χρησιμότητα ως μέρος της “παιχνιδοποίησης” της εμπειρίας των θαυμαστών. Η αγορά και η χρήση μάρκων επιτρέπει στους θαυμαστές να δείξουν ουσιαστικά την υποστήριξή τους και να συγκεντρωθούν σε διαδικτυακές κοινότητες όπου μπορούν να παίξουν ένα μικρό ρόλο στη λειτουργία του συλλόγου ψηφίζοντας προτάσεις (σχετικά με τη μουσική που θα παιχτεί κατά τη διάρκεια ενός αγώνα), να συμμετέχουν σε κληρώσεις για εμπορεύματα και αλληλεπιδρούν ακόμη και με την ομάδα άμεσα.
Ο οπαδός της Γιουβέντους, Giuseppe Bognanni, δήλωσε στο Reuters ότι «είναι ωραίο που το τραγούδι που ψηφίσατε είναι αυτό που ακούτε και νομίζετε ότι «συμμετείχα σε αυτό».
Αλλά, είναι οι μάρκες θαυμαστών ένας γνήσιος τρόπος αλληλεπίδρασης των συλλόγων και των οπαδών ή είναι απλώς ένας τρόπος συμπίεσης των θαυμαστών για επιπλέον δολάρια;
Παρόλο που οι ρυθμιστικές αρχές των κινητών αξιών δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει, πολλοί στη βιομηχανία του αθλητισμού είναι καχύποπτοι για την τάση του fan token. Ένας από αυτούς είναι ο Malcolm Clarke, πρόεδρος της Ένωσης Υποστηρικτών Ποδοσφαίρου που επικεντρώνεται στο Ηνωμένο Βασίλειο.