Λιάνα Σκουρλή: Αγωνιζόμαστε για τα εγκαίνια του Μουσείου Μαρία Κάλλας – Συνέντευξη στον Παν. Αναστόπουλο

Λιάνα Σκουρλή: Αγωνιζόμαστε για τα εγκαίνια του Μουσείου Μαρία Κάλλας - Συνέντευξη στον Παν. Αναστόπουλο

Η Σεσίλια Σοφία Άννα Μαρία Καλογεροπούλου που μεσουράνησε ως Μαρία Κάλλας, έχει γεννηθεί στη Νεα Υόρκη στις 2 Δεκεμβρίου 1923.

Το 2012, δημιουργήθηκε ο «Ελληνικός Σύλλογος Μαρία Κάλλας – “Maria Callas Greek Society», που σκοπό έχει την προβολή της ελληνικότητας της Μαρίας Κάλλας, καθώς και τη διατήρηση ζωντανής της μνήμης της κορυφαίας Ελληνίδας σοπράνο, που θεωρείται αναμφισβήτητα η πλέον αναγνωρίσιμη παγκοσμίως καλλιτέχνης της όπερας.

Στους σκοπούς του Συλλόγου, είναι και η λειτουργία και ο εμπλουτισμός του Μουσείου «Μαρία Κάλλας» στην Αθήνα, στο τετραώροφο νεοκλασικό κτίριο 1.070τ.μ., επί της οδού Μητροπόλεως 44, ιδιοκτησίας του Δήμου Αθηναίων. Η Πρόεδρος του Συλλόγου είναι η ιστορικός τέχνης και εικαστικός σύμβουλος κ. Λιάνα Σκουρλή – Δανιηλίδου.

Η Λιάνα Σκουρλή – Δανιηλίδου, για χρόνια υπηρέτησε στο Υπουργείο Εξωτερικών ως Διπλωματικός Υπάλληλος στην Ελληνική Πρεσβεία των Η.Π.Α. στην Ουάσινγκτον, ως σύνδεσμος της Πρεσβείας με την Βουλή των Αντιπροσώπων και την Αμερικανική Γερουσία, ως Ακόλουθος Τύπου της Ελληνικής Αποστολής στα Ηνωμένα Έθνη και χειρίστηκε όλα τα νομικά και πολιτιστικά θέματα του Ελληνικού Προξενείου στη Νέα Υόρκη κατά την περίοδο, από το 1976 έως το 1982.

Στη συνέχεια την κέρδισε ο πολιτισμός και η τέχνη και από το 1982 ασχολείται με τα εικαστικά, ως Σύμβουλος Τέχνης και εικαστική σύμβουλος με ευρύ κοινωφελές έργο.

Συνάντησα την κα Σκουρλή στο γραφείο του Ελληνικού Συλλόγου ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ στην οδό Αγίου Κωνσταντίνου στο κέντρο της Αθήνας.

Οι ερωτήσεις δεν ήταν προσχεδιασμένες και οι απαντήσεις ήσαν τόσο αυθόρμητες που η συζήτηση κύλισε σε πολύ ωραία ατμόσφαιρα.

Κατά τα 10 χρόνια λειτουργίας του Ελληνικού Συλλόγου Μαρία Κάλλας, η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισε η κα Σκουρλή ως πρόεδρος του Συλλόγου Μαρία Κάλλας, ήταν το βραχυκέφαλο τέρας του Δημοσίου τομέα και η δυσκίνητη γραφειοκρατία που αναγκάζει κάποιους ανθρώπους που θέλουν να προσφέρουν κοινωνικό έργο, ακόμη και με δικά τους έξοδα, να τερματίζουν τις αντοχές τους και μόνο το πείσμα, το αίσθημα ευθύνης και η αγάπη γι’ αυτό που κάνουν να τους ωθούν στο να μην τα παρατήσουν.

Το όραμα δημιουργίας Μουσείου Μαρία Κάλλας, που ξεκινάει από το 2000, μοιράστηκε ο τότε Δήμαρχος Αθηναίων Δημήτρης Αβραμόπουλος, που αγκάλιασε και κατανόησε τις πολιτιστικές ανησυχίες της κας Σκουρλή και παραχώρησε κάποιο χώρο στην Τεχνόπολη στο Γκάζι. Το Δεκέμβριο 2002, εγκαινιάστηκε η αίθουσα Μαρία Κάλλας στην Τεχνόπολη Αθηνών, στο Γκάζι, από τον απερχόμενος δήμαρχο Αθηναίων Δημήτρη Αβραμόπουλο. Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν πλήθος εκπροσώπων του πολιτικού, πνευματικού και καλλιτεχνικού κόσμου.

Εκεί φιλοξενήθηκαν τα πρώτα εκθέματα της παγκόσμιας ελληνίδας Μαρία Κάλλας, μερικά με αγορά από τον ίδιο τον Δήμο και αρκετά από την προσωπική συλλογή της κας Σκουρλή, όμως ο χώρος αυτός δεν ήταν πάντα ανοιχτός για το κοινό. Ειδικά κατά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, πολλοί διακεκριμένοι, και όχι μόνο, επισκέπτες, δεν μπορούσαν να επισκεφτούν το χώρο, καθόσον ο Δήμος είχε δώσει αλλού προτεραιότητες και ο χώρος σπάνια άνοιγε για το κοινό .

Μετά από αλλεπάλληλες προσπάθειες, ο τότε Δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης, συμπαράσταση από τον πρόεδρο του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), Κων/νος Μπιτζάνη, το Δεκέμβριο του 2018, εγκαινιάζεται η λειτουργία του «Ολύμπια- Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας.

Το θρυλικό κτίριο της οδού Ακαδημίας, που για περισσότερα από 50 χρόνια στέγαζε την Εθνική Λυρική Σκηνή, αποτελεί πλέον το Δημοτικό Θέατρο της Αθήνας. Μια νέα εποχή ξεκίνησε για το θέατρο «Ολύμπια», αλλα και για ολόκληρη την πόλη. Η Αθήνα απέκτησε ξανά το δικό της δημοτικό θέατρο, το Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας», όπου στο ανακαινισμένο φουαγιέ του πρώτου ορόφου, φιλοξενεί την πρώτη μόνιμη έκθεση για την Μαρία Κάλλας στη χώρα, με προσωπικά αντικείμενα και τεκμήρια από τη ζωή και το έργο της μεγάλης ντίβας της όπερας.

Η εξιστόρηση των γεγονότων, από την κα Σκουρλή είναι καταιγιστική. Η παραχώρηση από το Δήμο του , του πανέμορφου νεοκλασικού κτιρίου επί της οδού Μητροπόλεως 44, στην Αθήνα, για τη δημιουργία Μουσείου Μαρία Κάλλας, συνοδευόταν από πολύ αγώνα και κόπο , αλλά και οικονομική επιβάρυνση. Οι υπηρεσίες του Δήμου εν ήσαν και τόσο φιλικές και πολλές φορές τα σχέδια που απαιτούσε η νομοθεσία, είχαν σημαντικό κόστος που δεν ήταν στην αρμοδιότητα ή στη θέληση του Δήμου να πληρωθούν προκειμένου η μετατροπή του χώρου σε μουσείο να ενταχθεί σε κάποιο πρόγραμμα ΕΣΠΑ.

Παράλληλα στα 10 αυτά χρόνια, άλλαζε και η νομοθεσία των δημοσίων κτηρίων – μουσείων με υποχρεωτικές πχ εισόδους προσβάσιμες σε ΑΜΕΑ κλπ, που σήμαινε νέος σχεδιασμός και νέα έξοδα.

Αυτό που πλέον είναι ευχάριστο, είναι το γεγονός ότι ο νυν δήμαρχος Κωστας Μπακογιάννης, έχει προβεί στις κατάλληλες κινήσεις και η κα Σκουρλή εκτιμά ότι το Μουσείο θα ανοίξει για το κοινό στο τέλος του φετινού καλοκαιριού. Πλέον ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να ακούει τη φωνή της Κάλλας σε ειδικούς χώρους, σε τέσσερις από τις πιο διάσημες όπερες. Επίσης, θα μπορεί να διαβάσει προσωπικά γράμματά της, αλληλογραφία για τις τρεις εμφανίσεις που πραγματοποίησε στην Ελλάδα, όπως να δει κοσμήματα και φορέματα που φορούσε.

Ήδη από την προηγούμενη χρονιά, με προσωπικές επαφές και γνωριμίες της Προέδρου του Συλλόγου Μαρία Κάλλας, το 2023 ορίστηκε επετειακό έτος UNESCO Μαρία Κάλλας, καθόσον συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση της, αν και η σχετική ανακοίνωση έγινε από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, που ανακοίνωσε ότι αναλαμβάνει να συντονίσει τις επετειακές δράσεις.

Και ακόμη πιο σημαντικό, το ότι θα κυκλοφορήσει η μορφή της Μαρία Κάλλας στο κέρμα των 2 Ευρώ.

Στις στενάχωρες στιγμές η κα Σκουρλή θυμάται και την εποχή του αγάλματος της Μαρία Κάλλας, που ενώ εγκρίθηκε και τοποθετήθηκε σε περίοπτη θέση, έξω από το Ηρώδειο, στο αλσύλλιο της Ροβέρτου Γκάλι, επί της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, πολεμήθηκε σκληρά για τη μορφή του. Το άγαλμα αποτελεί δημιούργημα που φιλοτέχνησε η καταξιωμένη γλύπτρια Αφροδίτη Λίτη, καθηγήτρια στον Τομέα Γλυπτικής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Πρόκειται για έναν. Η διαδικασία των εγκρίσεων της χωροθέτησης από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και τους άλλους φορείς υπήρξε χρονοβόρα.

Η όψη του ανδριάντα από γυαλιστερό μπρούντζο, δεν φαίνεται πως ικανοποίησε, αφού πολλοί κάνουν λόγο για ένα άγαλμα που δεν παραπέμπει στην κορυφαία Ελληνίδα υψίφωνο. Αυτό όμως, όπως λέει, δεν αναιρεί την προβολή της Χώρας μας σε όλο τον καλλιτεχνικό κόσμο.

Η φιλοξενία όμως έχει και τα όρια της και όσο και να θέλω να μείνω περισσότερο, ευχαρίστησα την κα Λιάνα Σκουρλή και της ευχήθηκα καλή δύναμη για τις εκδηλώσεις που ο Σύλλογος έχει αναλάβει, ιδίως κατά το 2023, που είναι έτος εγκαινίων για το μουσείο και εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της Μαρία Κάλλας.

Παν. Αναστόπουλος

Διαβάστε επίσης:

Γιατί πρέπει να ενταχθεί η ΚΑΡΠΑ στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Λίζα Πενθερουδάκη: Η ΑΜΚΕ ΦΕΡΜΕΛΗ αναδεικνύει τη σημασία του Εύζωνα – Συνέντευξη στον Παν. Αναστόπουλο

Πόπη Αστεριάδη και Κυριάκος Μέλλος

Κρυστάλλη Έλενα: Μία πολύπλευρη αγιογράφος – Συνέντευξη στον Παναγιώτη Αναστόπουλο