Η Ράνια Λάμπου βραβεύτηκε ως η καλύτερη δασκάλα παγκοσμίως από το Global Teacher Award 2020

Καλησπέρα σας, το σημερινό P.E.R.S.O.N.A.L.I.T.I.E.S θα μας ταξιδέψει 514 km με προορισμό μας την Αθήνα, εκεί όπου ζει η σημερινή μας καλεσμένη. Η Ράνια Λάμπου είναι αδιαμφισβήτητα ένας «ουρανός που λάμπει» με 30 μέχρι στιγμής, διεθνή βραβεία! Η καλύτερη Δασκάλα στον κόσμο, είναι ερευνήτρια, συγγραφέας,  ηγείται τεσσάρων διεθνών έργων που εστιάζουν στους Στόχους Αειφόρου Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών, όπως αυτά περιγράφονται στην Ατζέντα του 2030 και συνεργάζεται με πολύ σημαντικούς παγκόσμιους φορείς του πνεύματος, της επιστήμης και των τεχνών. Είναι πρέσβειρα της Ειρήνης, αλλά και της Οικουμενικής Δελφικής Ένωσης και ανήκει στην πρώτη επιτροπή παιδείας της Ο.Δ.Ε. σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο του Harvard. Το κύριο ενδιαφέρον της στρέφεται στο ρόλο της  STEM μεθοδολογίας συνδυαστικά με άλλους τομείς της εκπαίδευσης όπως η φυσική, η αστρονομία και η διδασκαλία γλωσσών. Όλα αυτά με κοινό γνώμονα τη διάδραση ανάμεσα στο δίπολο: μαθητή- δασκάλου.

Εδώ με τους μαθητές της στο πρόγραμμα του CERN

Ο παγκόσμιος φιλανθρωπικός οργανισμός “The Varkey Foundation”, που επικεντρώνεται στη βελτίωση των επιπέδων εκπαίδευσης για τα παιδιά όλου του κόσμου την ανέδειξε μέσα στους «50 καλύτερους δασκάλους στον κόσμο» με το Global Teacher Prize 2019 το οποίο θεωρείται το Νόμπελ των εκπαιδευτικών. Βραβεύτηκε σήμερα για όλες τις πολυσχιδείς δραστηριότητές της στη ζωή. Η κα Λάμπου είναι επίσης Διεθνής Πρέσβειρα Εθελοντισμού και Εκπαίδευσης της Ακαδημίας Εθελοντισμού HELPHELLAS), και έχει κερδίσει πολλά βραβεία για την εργασία της στην εκπαίδευση στο Ντουμπάι, την Ινδία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ελλάδα. Μερικοί από τους τίτλους της, περιλαμβάνουν το “Global E-Innovation Award Winner”, “Pan-European Diversity in STEM Winner”, “Education Leader Award of 2020”, καθώς και διάφορα διεθνή ανθρωπιστικά βραβεία και διακρίσεις. Η Ράνια Λάμπου στο αποψινό P.E.R.S.O.N.A.L.I.T.E.I.S. συζητά μαζί μας για το νέο τρόπο της εκπαιδευτικής διαδικασίας,  όπου η θεωρία προκύπτει μέσα από το βιωματικό ταξίδι εξερεύνησης της γνώσης. Ως επιστήμων, διακρίνεται για τις καινοτόμες ιδέες της και τις μετουσιώνει σε πράξη με τη χρήση απλών καθημερινών υλικών. Έχει επίσης μεταπτυχιακό δίπλωμα στη διδασκαλία γλωσσών που σχετίζεται με γνωστικές νευροεπιστήμες. Είναι παθιασμένη ερευνήτρια στη γνωστική ψυχολογία και τις γνωστικές νευροεπιστήμες.

Μοντέλο Ηλιακού συστήματος στο πρόγραμμα του CERN

Καλησπέρα Ράνια και χαίρομαι ιδιαίτερα για την τιμή να συζητήσουμε πράγματα από την επαγγελματική σου πορεία. Είσαι μόλις 45 ετών και έχεις κατακτήσει τόσες πολλές κορυφές γνώσης, εμπειρίας, βιωμάτων. Διαβάζοντας το βιογραφικό σου κανείς, θα αναρωτηθεί εύλογα πώς μία καθηγήτρια Γαλλικής Φιλολογίας μεταπήδησε στο χώρο της φυσικής, του διαστήματος και του μαγευτικού κόσμου των πειραμάτων και των STEM..

Καλησπέρα Λένα και σε ευχαριστώ για την επικοινωνιακή ευκαιρία να μιλήσω για τη δουλειά μου που τόσο λατρεύω. Όλα ξεκίνησαν μετά από μία εκπαιδευτική επιμόρφωση και από το πανέμορφο νησί της Σάμου, βρέθηκα ξαφνικά το 2016 συγκεκριμένα, να συμμετέχω σε ένα πρόγραμμα σωματιδιακής φυσικής που φιλοξενήθηκε από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Πυρηνικής Φυσικής στο εργαστήριο του CERN. Οι αλλεπάλληλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες και τα ERASMUS άλλων χωρών με έκαναν να βλέπω και να αντιμετωπίζω τις προκλήσεις της ζωής με τα μάτια μίας κοσμοπολίτισσας ψυχής, που ταξιδεύει ανά τον κόσμο, ερευνά, παρατηρεί, πειραματίζεται και καταγράφει μνήμες από δυνατότητες εξερεύνησης της ανθρώπινης εγκεφαλικής λειτουργίας μέσα όμως από το πρίσμα της ενσυναίσθησης.

 

Κατασκευή 3D τρισδιάστατης εκτύπωσης ανιχνευτή σωματιδίων

Η νευροεκπαίδευση αποτελεί μία ανεξάντλητη πηγή, πρόκληση της γνώσης. Ο τρόπος που μαθαίνει ο εγκέφαλος, οι συσχετισμοί και η διάδραση των νευρωνικών δικτύων. Το πως γεννιούνται οι συνάψεις. Όλα αυτά με ανατροφοδοτούν και με πεισμώνουν να στοχεύσω στη μεταλαμπάδευση και τις αξίες που πρεσβεύει η επιστήμη μου στα νέα παιδιά, και αναφέρομαι στους μαθητές μου. Μου αρέσει που λειτουργώ ως μαθήτρια. Αντιλαμβάνομαι τη χαρά τους και συμμετέχω. Αυτή η διττότητα του ρόλου συναρπάζει τόση τη λογική οπτική μου, όσο και τη συναισθηματική μου πλευρά. Τα βλέπεις να χρησιμοποιούν απλά υλικά που μπορούν να τα προμηθευτούν ανά πάσα στιγμή μέσα στον οικείο τους χώρο και να συμμετέχουν στην υλοποίηση μίας ιδέας ή ενός φαινομένου. Ξύλα, τουβλάκια Lego, χαρτόνια, ελατήρια, συνδετήρες είναι τα «εργαλεία» και σύμμαχοί τους προς την κατανόηση ενός πειράματος λ.χ ή μίας κατασκευής που έχουν στο σπίτι τους, αλλά αγνοούν τη λειτουργία τους, όπως ο ηλιακός θερμοσίφωνας ας πούμε.

Οδοντογλυφίδες, καλαμάκια, κάψουλες, καπάκια από αναψυκτικά, γλυκά, ζυμαρικά συνθέτουν το μαγικό κόσμο των πρωτονίων

Η νέα εποχή επέβαλε τους δικούς της αυστηρούς κανόνες και μεταβήκαν τόσο παιδιά όσο και γονείς στον ψηφιακό μετασχηματισμό που διαμόρφωσε και τη νέα ψηφιακή πραγματικότητα στο χώρο της τηλε-εργασίας και του elearning. Η διάχυση της γνώσης και τεχνολογικής καινοτομίας της νέας εποχής επιτάσσει ένα διαφορετικό παγκόσμιο μοντέλο πληροφοριακής αυτοδιάθεσης. Πώς το εξέλαβες εσύ με τα μάτια της εκπαιδευτικού και τι εισέπραξες από την αντίδραση των μαθητών σου; Ποια είναι η ειδοποιός διαφορά που έκαναν το δικό σου εκπαιδευτικό μοντέλο να ξεχωρίσει από πολύ νωρίς;

                                     Sustainability achiever and peace builder award 27th Nov. 2020

Σε ευχαριστώ πολύ για τη συγκεκριμένη ερώτηση, γιατί ναι μεν το Υπουργείο Παιδείας έκανε τεράστιο έργο με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, την προσάρτηση των συνεργατικών πλατφορμών, το φωτόδεντρο, όπου 1000δες εκπαιδευτικοί εισήγαγαν καινοτόμα project και εργαλεία, αλλά δε μπόρεσε να διαχειριστεί μία κατάσταση που προέκυψε κατά την πρακτική εφαρμογή της νέας εκπαιδευτικής διαδικασίας και αναφέρομαι στο ψηφιακό χάσμα που δημιουργείται λόγω των υφιστάμενων συνθηκών.

Έχουν δημιουργηθεί μαθητές 2 ταχυτήτων, αυτό καθυστερεί την ομαδική εξέλιξη μίας τάξης. Έπειτα τα λιγότερα προνομιούχα παιδιά αδυνατούν να ακολουθήσουν το νέο εκπαιδευτικό μοντέλο, γιατί υστερούν στην ψηφιακή πρόσβαση. Με απλά λόγια δεν έχουν τα κατάλληλα εργαλεία για να «συμπλεύσουν» όλοι μαζί. Τα παιδιά είναι εξοικειωμένα με διάφορες ψηφιακές εφαρμογές, social media, αλλά με τη συγκεκριμένη ψηφιακή μεθοδολογία χρειάζονται περισσότερη τριβή και επομένως χρόνο, ώστε να την καταλάβουν και να την αξιοποιήσουν στο έπακρον.

STEM Educator Award 1st PRIZE/ in The International Festival of Science and Technology in Tunisia 2020

 

Λόγω της κατάστασης, έχει αναδειχθεί ο ηγετικός ρόλος του δάσκαλου- εκπαιδευτικού που ρόλος του είναι να εμπνέει τους μαθητές και σε πολλές των περιπτώσεων λειτουργεί και με τα μιμητικά πρότυπα. Η εκπαίδευση προετοιμάζει τα παιδιά για τους μελλοντικούς ρόλους που καλούνται να εφαρμόσουν ως ισορροπημένοι ενήλικες. Βασικά δείχνεις στους μαθητές  σου, πως να  αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη, να ανακαλύψουν τις δεξιότητές τους, τα ταλέντα τους και όλα τα δυνατά τους σημεία. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από τη διαδικασία εκμάθησής τους. Ανιχνεύοντας τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών μας, εμπλέκοντάς τους όλο και περισσότερο στην εκπαιδευτική διαδικασία, τους εμψυχώνεις να αντιληφθούν τον κόσμο, αλλά τους δίνεις το κίνητρο να τον ανακαλύψουν μέσα από τη δική τους οπτική. Στη νέα ψηφιακή εκπαιδευτική πραγματικότητα θέλω να πω ιδιαίτερα ένα θερμό ευχαριστώ στους γονείς, που επωμίστηκαν όλο το βάρος αυτής της μετάβασης στη νέα τεχνολογική δομή, είτε οικονομικά, είτε ηθικά. Πάντα ως αρωγοί για το καλύτερο αποτέλεσμα και αυτό σημαίνει πάρα πολλά για την Ελληνική κοινωνική συνοχή και την τεράστια αλληλεγγύη που υπέδειξε όλο αυτό το διάστημα προσαρμογής, καθώς και για την ψυχική τους ανθεκτικότητα.

Από την εκδήλωση της 9ης Αστροβραδιάς Σαλαμίνας που οργανώθηκε από τον κ. Κάστα Ραπατζίκο, Πρόεδρο της Εταιρείας Αστρονομίας και Διαστήματος (Παραρτήματος Σαλαμίνας)

Τι αφορούσε η παραπάνω εκδήλωση;

Ήταν μια εξαιρετική εκδήλωση αφιερωμένη στα 50 Χρόνια από την Κατάκτηση της Σελήνης. Κατά τη διάρκεια της βραδιάς έγινε η απονομή των βεβαιώσεων για τους συμμετέχοντες στο σεμινάριο «Μαθήματα Αστρονομίας για Όλους» που διοργανώνονται στον Πειραιά από την κ. Μαργαρίτα Βέργου με επιμορφωτές τον κ. Κώστας Ραπατζίκο και εμένα. Επίσημος προσκεκλημένος ομιλητής μας ήταν ο γνωστός και εξαίρετος Ξενοφών Μουσάς !

Διδάσκεις φυσική σε μαθητές ηλικίας 6-12 ετών, αλλά το κάνεις διαφορετικά. Η πράξη γεννά τη θεωρία, μέσα από τα κανάλια διερεύνησης και της ενεργούς συμμετοχής των μαθητών σου. Πώς μπορείς να βάλεις στο μικρό μυαλουδάκι τόσο νεαρών παιδιών δύσκολες έννοιες όπως πλανητικό σύστημα, μαύρη τρύπα, πλάσμα, μαγνητικά πεδία, νανοτεχνολογία; Ποιο ήταν το κίνητρό σου να γράψεις το πρώτο επιστημονικό εγχειρίδιο για παιδιά ηλικίας 5 ετών και άνω;

                 Πλανητικές συνεντεύξεις της Ράνιας Λάμπου από την Ελληνοεκδοτική

Make it simple. Το θέμα δεν είναι η επιστημονική γνώση να αποτυπωθεί ως θέσφατο μέσα στο μυαλουδάκι τους, αλλά να συγκρατήσουν το βίωμα με απλό και ψυχαγωγικό τρόπο. Βάσει της μνημοτεχνικής διαδικασίας στην εκπαίδευση, το παιδί αποθηκεύει επαρκώς την πληροφορία, όταν την μεταφράζει μέσα από όλες του τις αισθήσεις. Ο θεατροποιημένος λόγος προς την αναπαράσταση και περιγραφή της εικόνας, αλλά και η αφή, η όσφρηση, η όραση και η γεύση, αποκωδικοποιούν το ανάλογο βίωμα στον εγκέφαλο των παιδιών… και ξαφνικά τα βλέπεις να ζωγραφίζουν με μαθηματική συνέπεια τους πλανήτες, να παίρνουν ζυμαρικά και να αναπαριστούν τα πρωτόνια και φυσικά να χρησιμοποιούν όλη τους τη φαντασία για να δημιουργήσουν μία τούρτα που θα αναπαριστά ένα διαστημικό ανιχνευτή. Σε συνεργασία με τους μαθητές μου, χρησιμοποιώ ψηφιακά εργαλεία για να δημιουργήσω εκπαιδευτικά βίντεο που στη συνέχεια παρουσιάζονται στο ευρύ κοινό σε διάφορες εκδηλώσεις και τα οποία στοχεύουν να εξηγήσουν τις έννοιες της φυσικής με απλό και διασκεδαστικό τρόπο. Το βιβλίο ήρθε μέσα από την εμπειρία όλων των διαδραστικών STEM εργαστηρίων. Αντιλήφθηκα την ανάγκη της επικοινωνίας της ψυχόσφαιρας των παιδιών. Οι ψυχολογικές αναγνώσεις των παιδιών είναι το σημαντικότερο εργαλείο για να ξεκινήσει ένας εκπαιδευτικός να γράψει ένα βιβλίο που αφορά τα παιδιά. “Διάβασα” στα ματάκια τους πόσο πολύ ήθελαν να καταλάβουν όλα αυτά τα “σκόρπια” κομματάκια γνώσης και να συνθέσουν μία γνωστική εικόνα, ώστε να συνθέσουν το puzzle στον τρόπο που αντιλαμβάνονται τη γνώση. Την πρώτη μου συγγραφική προσπάθεια την έκανα με τη συμβολή της Ελληνοεκδοτικής και τους ευχαριστώ για άλλη μία φορά για το επικοινωνιακό βήμα που μου έδωσαν. Θεωρώ ευτυχή συγκυρία τη συνάντησή μου με την εξαιρετική εικονογράφο Μαρία Μανουρά, η οποία μέσα από την εικαστική της εκφραστική δεινότητα ζωντάνεψε τους χαρακτήρες. Επίσης, είμαι πολύ χαρούμενη για τη συνεργασία μου με τον πρώτο Αγγλικό εκδοτικό οίκο Ontime Books, όπου Έλληνες και Κύπριοι συγγραφείς εκδίδουν τους τίτλους τους στην Αγγλική γλώσσα. Ετοιμάζουμε μία νέα σειρά επιστημονικών βιβλίων για την Αγγλόφωνη αγορά. Με ενέπνευσε ο εκδότης κ. Χριστοδούλου ο οποίος έκανε το όνειρό του στόχο ζωής. Ξεκινάμε με μικρά, αλλά πολύ σταθερά βήματα, ώστε να εισάγουμε νέους επιστημονικούς όρους που θα προσφέρουν τη δυνατότητα μίας νέας οπτικής.

Ορμώμενη από την αναφορά σου στη δημιουργία ενός «νόστιμου» ανιχνευτή σωματιδίων, θα ήθελα να μας εξηγήσεις και το νέο σας project, όπου θα συνυπάρξουν η φυσική, η τέχνη, η ιστορία του διαστήματος και η ύψιστη τέχνη της ζαχαροπλαστικής. Από όσο γνωρίζω, όλα αυτά θα λάβουν χώρα στον ομφαλό της γης, στους Δελφούς. Θέλω να μας εξηγήσεις πως θα συνδεθεί το Απολλώνιο φως με το διάστημα και τι σχέση έχει ένας Βρετανός γλύπτης και ένας Βελγοβρετανός Cakedesigner, ο διάσημος Σεφ Ζαχαροπλαστικής των βασιλέων και των ισχυρών ηγετών του κόσμου, MichaelLewisAnderson.

Όλα ξεκίνησαν από την ιδέα μίας αγαπημένης μας φίλης να μας γνωρίσει και να συμπράξουμε. Το μοναδικό αντικείμενο τέχνης που υπάρχει στη Σελήνη, κατασκευάστηκε από τον Paul, ο οποίος είναι μέντορας και φίλος του Michael. Κάποια χρόνια πριν, δημιούργησε μία ρέπλικα του The Fallen man και έτσι προέκυψε και μία όμορφη συνεργασία, πέραν της χρόνιας φιλίας τους. Στους Δελφούς το 2021, θα γίνει η αναβίωση των Πυθίων και έτσι εντελώς συγκυριακά, ίσως και μέσα από την κοσμογονική νομοτέλεια, συναντήθηκαν οι δρόμοι μας με τον Michael και θα γίνει και ένα project εκμάθησης της διαστημικής ιστορίας μέσα από την οδό της γαστρονομίας. Περισσότερα δε μπορώ να αποκαλύψω, παρά όταν έρθετε όλοι στους Δελφούς.

Η ασυνήθιστη ιστορία του μοναδικού αντικειμένου τέχνης που βρίσκεται στο διάστημα, είναι αφιερωμένη σε όλους τους ανθρώπους (και τα ζώα συμπληρώνω εγώ) που έχασαν τη ζωή τους στο διάστημα.

The extraordinary story of a sculpture on the moon dedicated to the astronauts and cosmonauts who died during the Space Age race.

                 Γλύπτης και Cake designer επί το έργο

 

Βούτυρο, σοκολάτα και κακάο αποτελούν τη σύνθεση του ανιχνευτή σωματιδίων

Συν δημιουργία με τους μαθητές σου Ράνια. Να πούμε, ότι κατά τη συνέντευξη που μου έδωσε η Ράνια μέσω τηλεδιάσκεψης διατυπώθηκαν και αλήθειες που συνήθως μας ακολουθούν ως μία μεθυσμένη σιωπή… βγαίνουν προς τα έξω μόνο, όταν ξεφύγουμε από τα πλαίσιά μας. Αυτό που αντιλήφθηκα είναι ότι, οι πολύ ιδιαίτεροι και ευφυείς ανθρώποι δε μπορούν αν δεν έχουν μία υπερδραστηριότητα, διαφορετικά χάνονται στην “απραγία” τους. Δε νιώθουν οι ίδιοι καλά με τον εαυτό τους και είναι οι πιο σκληροί επικριτές του εαυτού τους. Μέσα σε όλα, ρώτησα αν περισσεύει και κάποιος χρόνος για προσωπική ζωή, ίσως ενδεχομένως και μερικά σχέδια για οικογένεια και η απάντηση ήταν τόσο απόλυτα παθιασμένη, που συνειδητοποίησα, ότι δεν υπάρχει χώρος, για τίποτα άλλο πέρα από την επιστήμη που έχει επιλέξει.

Ρ.Λ.:- “Όχι, προτεραιότητά μου σε αυτή τη φάση ζωής είναι η δουλειά μου, ο ρόλος μου ως πρέσβειρα της ειρήνης και του ανθρωπισμού.

Μου διηγήθηκε τα συναισθήματα που της γεννήθηκαν, όταν υπέβαλε σε διαδικασίες STEM εκπαίδευσης σε φυσικό περιβάλλον μαθητές στη μακρινή Αφρική και Ινδία.

Τα μη προνομιούχα παιδιά της Αφρικής σε εργαστήρια STEM που έλαβαν χώρα σε φυσικό περιβάλλον
Award of honour for outstanding contributions to education& development / ATI African Transformer Institute

 

Τι σε τρέφει Ράνια πνευματικά;

Να ξεπερνάω κάθε πρόκληση της ζωής. Η έρευνα κυλάει στις φλέβες μου. Η διαδικασία, από τη σύλληψη της ιδέας μέχρι τη μεταστοιχείωση αυτής της “αλήθειας” σε πράξη. Σαν εκπαιδευτικό με τρέφει η απορία, η έκπληξη και το άγνωστο “πείραμα” της εξερεύνησης καθώς και το πως γίνεται αυτό μπροστά στα γοητευμένα μάτια των παιδιών. Ως δασκάλα που ξεκίνησε από την  δευτεροβάθμια ως καθηγήτρια γαλλικών και μετέπειτα ως δασκάλα ευέλικτης ζώνης, συνειδητοποίησα ότι ένα από τα μεγαλύτερα εφόδια αυτών των εργαστηρίων για έναν εκπαιδευτικό, είναι η ίδια η εμπειρία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Βάζουν τον πήχη της προσπάθειας των παιδιών πολύ ψηλά και μέσα από την πρακτική εφαρμογή, ισχυροποιούν αισθητά την ύπαρξη ενός υγειούς εγώ που έχει όμως ως προέκτασή του μία συλλογική συνείδηση. Ως γυναίκα, με έλκει ένα δυνατό μυαλό, αλλά και μία δυνατή καρδιά γεμάτη από ιδιαίτερες ευαισθησίες, μία αισθαντική τρυφερότητα, που δεν παραλείπει όμως να κουβαλά και τον εγκέφαλο της μαζί και ως μαθήτρια- που δεν έπαψα στιγμή να είμαι, με τρέφει η διάδραση της μάθησης. Σε διάφορα έργα που είχα τη χαρά να ηγηθώ, έργα ανθρωπιστικών πολιτιστικών αξιών με γνώμονα την τεχνολογία, συνειδητοποίησα ότι τα εργαστήρια διάδρασης με βάση το STEM, εξάγουν την κριτική σκέψη των παιδιών, βελτιώνουν τις δεξιότητες τους, διευρύνεται η αντίληψη τους και εξάπτουν το δημιουργικό τμήμα της φαντασίας τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η εκπαιδευτική διδασκαλία να αποτελεί έναν ευχάριστο τρόπο βιωματικής μάθησης. Βλέπουμε συνειδητά πλέον και την πολιτισμική εξέλιξη μέσα από το συνδυασμό των πεδίων της διεπιστημονικότητας. Δε θα ξεχάσω ποτέ τη χαρά των παιδιών στην Αφρική και στην Ινδία, όταν ολοκλήρωσαν τα εκπαιδευτικά σεμινάρια. Πάρα πολλά από αυτά είχαν το επίπεδο αντίληψης των παιδιών- μαθητών που είχαμε στο CERN.

  K12Digest

Η ανάγκη σχεδιασμού μετάδοσης της πληροφορίας με φαντασία, δημιουργία και ενθουσιασμό αποτέλεσε την υγιή πρόκληση να αλλάξω την προσωπική και επαγγελματική μου οπτική. Σκέψου Λένα, 50 δράσεις σε 1 χρόνο, 20.000 αιτήσεις από συναδέλφους σε παγκόσμια κλίμακα ανάμεσα σε 170 χώρες για το Global Teacher Prize 2019. Δεν ήταν μικρό το διακύβευμα. Προτάθηκα και διακρίθηκα σε πάρα πολλούς τομείς τεχνολογικής ανάπτυξης ως προς την ποικιλομορφία και τον ενθουσιασμό που σου προσφέρει η διερευνητική βιωματική μάθηση. Το μεγαλύτερο όμως βραβείο είναι ο τρόπος που αναδύεται η ανθρωπιά στον τομέα της επιστήμης της εκπαίδευσης. Το ότι συμμετέχεις μαζί με άλλους “ονειροπόλους” της ανθρωπιστικής επικοινωνίας, σε κάνει πιο ετοιμοπόλεμο. Με μοχλό και σύμμαχό σου τα νέα εκπαιδευτικά εργαλεία, στοχάζεσαι ένα παγκόσμιο περιβάλλον που προσφέρει κοινωνική συνοχή και μία βεβαιότητα ανθρωπιάς στον καθημερινό σου βίο χωρίς ευάλωτες ηθικές ντιρεκτίβες.

Κάθομαι και βλέπω τις απαιτήσεις των μαθητών του Δυτικού κόσμου και συνειδητοποιώ τη μεγαλοπρέπεια του ψυχισμού και τη δίψα των μαθητών των μη προνομιούχων κοινωνιών. Όταν βλέπεις τι “σκαρφίζονται” αυτά τα μυαλά, που δεν έχουν τις ανέσεις του προηγμένου βιομηχανικού κόσμου, βιώνεις συγκινησιακή φόρτιση άλλου τύπου. Αντιλαμβάνεσαι την αξία των αντικειμένων και όχι την τιμή, το περιεχόμενο και όχι το περιτύλιγμα. Διδάσκεσαι από αυτά τα παιδιά σεβασμό, ασφάλεια και εμπιστοσύνη.

        Όλοι εμείς οι νεόπλουτοι των προηγμένων κοινωνιών, είμαστε ζάμπτωχοι μπροστά σε αυτά τα παιδιά

Η ζωή σου προσομοιάζει κατά πολύ με σενάριο επιστημονικής ταινίας. Αναδεικνύεις τη γραμματοσύνη των μη προνομιούχων παιδιών-μαθητών και ισχυροποιείς τις γνωστικές τους δυνατότητες για τη μετάβασή τους στο νέο τρόπο της ψηφιακής πραγματικότητας. Το έχεις σκεφτεί ποτέ; 

Χαχα! Όχι, η αλήθεια είναι ότι μου αρέσει να προβάλω άλλους μέσα από τα έργα μας και κυρίως την εξέλιξη των μαθητών. Θέλω να σου πω ότι σε πάρα πολλά έργα, ταξίδια, ακολουθώ πιστά τις αρχές και τις αξίες του ανθρωπιστικού εΘΕΛΩντισμού. Αν μπορείς να προσφέρεις, γιατί να μη το κάνεις; Είναι τόσο απλό! Πιστεύω ακράδαντα στις συνέργειες και στο ομαδικό πνεύμα εργασίας.

 

Πρόσφατα ανακηρύχθηκες Διεθνής Πρέσβειρα της Ακαδημίας Εθελοντισμού HELPHELLAS. Θέλεις να μας πεις λίγα λόγια για αυτή σου την ιδιότητα;

Ο διεθνής ρόλος μου στην Ακαδημία Εθελοντισμού Helphellas σχετίζεται με ένα τρίπτυχο οραμάτων. Καταρχήν, θα προσπαθήσω να προωθήσω την ιδέα σε όλο τον Κόσμο ότι ο εθελοντισμός χρειάζεται την εκπαίδευση και η εκπαίδευση τον εθελοντισμό. Δεύτερον, οραματίζομαι τη δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου αλληλοϋποστήριξης Ελλήνων που θα βασίζεται στον εθελοντισμό. Τέλος, θα ήθελα να βοηθήσω την υποστήριξη των λιγότερο ευνοημένων ομάδων, όπως είναι τα ΑμεΑ. Μέσα από το έργο αυτό ελπίζω ότι θα αναδειχθεί η Ελλάδα του Ουμανισμού και του Πολιτισμού σε παγκόσμιο επίπεδο, ως η Χώρα που προώθησε και προωθεί τον ανθρωπισμό. Άλλωστε στόχος της Ακαδημίας Εθελοντισμού HELPHELLAS, είναι η ενίσχυση και διαμόρφωση μιας νέας κουλτούρας κοινωνικής προσφοράς και εθελοντισμού στη Χώρα μας, με τρόπο για πρώτη φορά οργανωμένο, θεσμικά αναβαθμισμένο και συντεταγμένο στον ευρύτερο χώρο της Κοινωνίας των Πολιτών.

Πιστεύεις ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα έχει ηθικούς φραγμούς ή θα υπερβεί την κόκκινη γραμμή του δια-ανθρωπισμού με συνέπεια έναν άκρατο μετα-ανθρωπισμό και ορατό τον κίνδυνο εργασιακού μεσαίωνα… αφού συνειδητά σε αρκετές χώρες σημαντικές θέσεις εργασίας έχουν καλυφθεί από μηχανές;

     Το μέλλον προσβλέπει σε εργασιακές κοινωνικές ανισότητες

Η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει αρχίσει να καταλαμβάνει ολοένα και κεντρικότερο ρόλο στην καθημερινή ζωή του ατόμου. Ο κίνδυνος εξοβελισμού του ανθρώπου από το χώρο της εργασίας μακροπρόθεσμα είναι παρών. Δεν είμαστε βέβαιοι πως η Τεχνητή Νοημοσύνη δε θα υπερβεί τα όρια και δε θα μετουσιώσει τον άνθρωπο σε υπηρέτη του ίδιου του δημιουργήματός του. Η Τεχνητή Νοημοσύνη δημιουργεί έναν καινούργιο τρόπο ζωής, στον οποίο οι άνθρωποι αν θέλουν να επιβιώσουν, θα πρέπει να αποδειχτούν πιο ευέλικτοι και πιο προσαρμοστικοί. Χρειάζεται η νέα γενιά να αποκτήσει απαραίτητες δεξιότητες όπως κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και συνεργασία προκειμένου να μπορέσει να επιβιώσει. Τα αποτελέσματα που παράγουν οι τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης εξαρτώνται από τον τρόπο σχεδιασμού τους και τα δεδομένα που χρησιμοποιούν. Η κακή χρήση τους θα μπορούσε να αποδειχθεί απειλή για την ασφάλεια, τη δημοκρατία, τις θέσεις εργασίας.

Η νέα ψηφιακή σταδιοποίηση της άυλης ανθρώπινης εμπειρίας σε οικονομικό, γνωστικό αλλά και πολιτισμικό επίπεδο θα αλλάξει τη δομή των κοινωνικών μας συναναστροφών ακόμη και στο χώρο της εκπαίδευσης; Μου έχεις πει ότι σε καμία των περιπτώσεων δε συγκρίνεται η δια ζώσης εκπαίδευση. Αν όμως είμαστε αναγκασμένοι να δεχτούμε τη νέα κατάσταση αναντίρρητα θα θέλαμε την καλύτερη εκδοχή αυτής. Εσύ ως εκπαιδευτικός τι έχεις να συμβουλέψεις τους συναδέλφους σου, τα παιδιά και τους γονείς;

Η Ουρανία Λάμπου βραβεύτηκε ως η καλύτερη δασκάλα στον κόσμο στο Global Teacher Award 2020

Θεωρώ ότι η υβριδική μάθηση είναι το μοντέλο εκπαίδευσης που θα καθιερωθεί στο μέλλον. Είναι πολύ σημαντικό στη διαδικτυακή μάθηση να αξιοποιήσουμε τις αρχές της μάθησης συμβατής με τον εγκέφαλο και τις αρχές της νευροεκπαίδευσης. Είναι απαραίτητο λοιπόν το μάθημα να γίνεται πιο ευχάριστο αξιοποιώντας τα πολυαισθητηριακά ερεθίσματα, να δίνεται έμφαση στο συναίσθημα το οποίο σχετίζεται άμεσα με τη μάθηση, να ενθαρρύνεται η διάδραση των μαθητών μέσα από συνεργατικές πλατφόρμες και να εφαρμόζονται δραστηριότητες που καλλιεργούν τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη. Οι γονείς θα πρέπει να προστατεύουν τα παιδιά από ενδεχόμενους κινδύνους όπως το cyberbulling, την παραβίαση των προσωπικών δεδομένων και τον ψηφιακό εθισμό!

Ράνια βάλε μας στο πιο κρυφό σου όνειρο…Τι πραγματικά λαχταράει η ψυχή σου να συμβεί; Το οραματίζεσαι μήπως από παιδί; 

Θα ήθελα στο χώρο των νευροεπιστημών να κάνω κάποια στιγμή μία μεγάλη ανακάλυψη που θα γεννήσει και πάλι ελπίδα. Κίνητρό μου δεν είναι το ψευδεπίγραφο εγώ, αλλά το συλλογικό εμείς. Για αυτό και δεν υπάρχει ωράριο, μπροστά στη δίψα μου να βάλω κι εγώ ένα λιθαράκι στον τομέα της ανθρώπινης εξέλιξης. Κοιτάζω να είμαι προσγειωμένη και φανατική οπαδός της μάθησης, αλλά όχι φανατισμένη. Πιστεύω στη δικαιοκρισία και στην ισονομία της δυνατότητας της ανθρώπινης λογιστικής οικονομίας.

Να κλείσουμε την αποψινή μας συνέντευξη με μία συμβουλή; Αν γυρίζαμε ανάποδα την κλεψύδρα του χρόνου και είχες τη δυνατότητα να συναντήσεις τον εαυτό σου ως μαθήτρια, τι θα είχες να του πεις;

Η υπομονή μας θα καταφέρει περισσότερα από τη δύναμή μας. Η υπομονή είναι μια ύψιστη πνευματική αρετή, η οποία βοηθάει το άτομο να προσηλώνεται στους στόχους του και να αγωνίζεται προς επίτευξή τους. Να είσαι υπομονετική Ουρανία και να μην τα παρατήσεις ποτέ, να επιμένεις με διάρκεια και στόχο τα όνειρά σου!

Θα μας πεις και 5 αξίες από τον ηθικό σου κώδικα; 

  • Ελευθερία,
  • ειρήνη,
  • δικαιοσύνη,
  • τιμιότητα,
  • συμπόνοια

 Καλά Χριστούγεννα Ράνια…πραγματικά μας έφτιαξες τη διάθεση για νέα όνειρα!

    Ζήτησα από τη Ράνια να μας ταξιδέψει μέσα από μία μουσική περιπλάνηση. Επέλεξε τον πολύ               αισθαντικό Christophe – Oh! Mon Amour. 

Με αγάπη,

Lena Kyropoulos And Personalities Team