Άμαλ και Αμαλισμός: μία θρησκειογλωσσική προσέγγιση – Του Αθανασίου Τσακνάκη

«Σαν τη λέπρα και σαν την ακρίδα» – για να υφαρπάξω ολίγη αίγλη από την ποίηση του Κωστή Παλαμά – πέρασε μέσα από τις πόλεις μας το ανατριχιαστικό δρώμενο της Άμαλ, ακόμη ένα πρωτότυπο τέχνασμα από εκείνα που επιχειρούν να μας εξοικειώσουν με το σχέδιο του ακούσιου εξισλαμισμού των ευρωπαϊκών εθνών. Σε αυτές τις γραμμές, ωστόσο, δεν θα ασχοληθούμε με την πολιτική και κοινωνιολογική πτυχή του θέματος, αλλά θα περιοριστούμε σεμνοπρεπώς στην θρησκειογλωσσική, δηλαδή σε εκείνη την επιστημονική διεργασία που, έχοντας διακρίνει σαφή θρησκευτικά στοιχεία στο ανωτέρω δρώμενο, το προσεγγίζει προτείνοντας την κατάλληλη γι’ αυτά ορολογία.

Άμαλ, στην αραβική γλώσσα, σημαίνει Ελπίδα. Η νέα θρησκεία θα μπορούσε να ονομαστεί Αμαλισμός. Για τους πιστούς της θα υπήρχαν περισσότερες επιλογές. Η πρώτη θα ήταν να αποκαλούνταν Αμαλιανοί. Εάν, ωστόσο, αναφερόμαστε σε ενθουσιώδεις ή εκστασιασμένους οπαδούς, ο όρος Αμαλίζοντες φαίνεται καταλληλότερος. Και διατίθεται πάντοτε και ο σχεδόν συνώνυμός του: Αμαλισμένοι. Προχωρούμε και στα ρήματα. Οι Αμαλίζοντες θα ήταν οι πιστοί που Αμαλίζουν, δηλαδή που λατρεύουν ξέφρενα την Άμαλ. Οι Αμαλισμένοι θα ήταν οι οπαδοί που Αμαλίζονται, δηλαδή που καταλαμβάνονται από το πνεύμα της Άμαλ. Εξαμαλισμός δύναται να ονομαστεί η μεταστροφή ενός αλλόθρησκου στον Αμαλισμό, η εκούσια ή ακούσια ένταξή του στις τάξεις των Αμαλιανών ή Αμαλιζόντων ή Αμαλισμένων. Σε αυτή την περίπτωση θα αναφερόμασταν σε έναν Εξαμαλισμένο αλλόθρησκο. Προσφιλής κραυγή όλων αυτών των νεοφώτιστων θα μπορούσε να ήταν είτε η «Είσ’ εσύ η Άμαλ μας, Άμαλ, Άμαλ, Άμαλ μας» είτε – επί το ελληνικότερον – «Είσαι η Ελπίδα μας, κ.τ.λ. κ.τ.λ.».

Με ιδιαίτερη προσοχή και συγκίνηση, εξάλλου, διάβασα και άκουσα πολλούς συνανθρώπους μας να ισχυρίζονται υπερήφανοι και να δηλώνουν δακρυσμένοι ότι η Άμαλ είναι ένας «άγγελος ελπίδας», ένας «άγγελος αγάπης», ένας «άγγελος ειρήνης», ένας «άγγελος ομόνοιας» και άλλα παρόμοια. Εν ολίγοις, κατά την γνώμη ή την πίστη πολλών, η Άμαλ είναι όντως ένας άγγελος, επειδή αγγέλλει, αναγγέλλει, προαναγγέλλει – ίσως και να ευαγγελίζεται – όμορφα πράγματα για τους ευρωπαϊκούς λαούς. Θα επιμείνω, όμως, σθεναρά και αμετακίνητα στις θρησκειογλωσσικές προτάσεις της προηγούμενης παραγράφου και αυτό διότι, στην αραβική γλώσσα, ο Άγγελος ονομάζεται Μάλακ…

Διαβάστε επίσης:

Πολλοί κοκόροι… – Του Αθανασίου Τσακνάκη

Δείτε επίσης: