Αγροτικά Προϊόντα & Αγορές – Ανταπόκριση Δημήτρης Μιχαηλίδης

Πραγματοποιήθηκε στις 9 Σεπ 2020, δημόσια διαδικτυακή συζήτηση στο facebook: skywalker, για τις Τιμές Αγροτικών Προϊόντων από τον Κτηνοτροφικό Σύλλογο Αττικής.
Μετείχαν στην πολύ ενδιαφέρουσα δημόσια διαδικτυακή συζήτηση ο κ Γιάννης Σάρρος (Αρκίτσα, ΑγροΣυνέργειες), κ Δημήτρης Μιχαηλίδης (Συντονιστής, ΑγροΝέα), κ Κώστας Μαντζουράνης (Αττική, ΚοινΣΕπ ΚΥΚΕΩΝ), κ Γιώργος Παπαβασίλης (Μέγαρα, Παραγωγός Κηπευτικών), κ Ιορδάνης Πετρίδης (Πέλλα, Πρόεδρος Κτηνοτροφκού Συλλόγου), κα Ειρήνη Σερέτη (Ξανθόγεια, Αγρότης), κα Μάγδα Κοντογιάννη (Μενίδι, Κτηνοτρόφος) & Μάνος Καπαράκης (Ιεράπετρα, Δημοπρατήριο ΑΝΑΤΟΛΗ) και μετείχαν μέσω facebook 50 συνδεδεμένοι, έγιναν 104 κοινοποιήσεις, ενώ είχε η συζήτηση 5.700 θεάσεις.
Η συζήτηση έγινε μέσα από τον 53 χρόνων στάβλο προβάτων Κοντογιάννη στο Μενίδι και από το θερμοκήπιο πιπεριών Καπαράκη από την Ιεράπετρα.
Εισαγωγικά ειπώθηκε ότι η Επιτροπή Γεωργίας του Ευρωκοινοβουλίου διαπίστωσε (2016) ότι: «Λείπουν από την τρέχουσα ΚΓΠ εκείνα τα αποτελεσματικά εργαλεία για να αντιμετωπιστεί η αυξανόμενη αστάθεια των αγορών και να βοηθηθούν οι αγρότες με τις αλλαγές των τιμών».
Επίσης ότι «Δεν είναι δίκαιη η συμπεριφορά της αλυσίδας εφοδιασμού αγροτικών προϊόντων έναντι και των παραγωγών και των καταναλωτών. Παρατηρείται να είναι «φθηνότατες-εξευτελιστικές οι τιμές στο χωράφι και πανάκριβες στον καταναλωτή» Π. Χάμπας.
Η ψαλίδα τιμών παραγωγού-καταναλωτή δίνει, τιμές 5 έως 8 φορές στην Ελλάδα. Η «συμβολαιακή» στην αγροδιατροφική αλυσίδα μοιάζει με απάτη που προσπαθεί να «κλέψει» την παραγωγή του αγρότη. Η συμβολαιακή θα έπρεπε να προσδιορίζει ποσοστό κάθε συντελεστή της αλυσίδας αξίας επί της τελικής τιμής. Έτσι ώστε όλοι μαζί να είναι στον ίδιο κύκλο και ΟΧΙ σε αντιμαχόμενους κύκλους. Την δεκαετία 1960 από ένα αγροτικό προϊόν στο ράφι το 70% το έπαιρνε ο αγρότης, το 20% η μεταποίηση-μεταφορές και το 10% το λιανεμπόριο. Σήμερα από ένα τρόφιμο στο ράφι μόνο το 10% πάει στον αγρότη, το 30% πάει στην μεταποίηση-αποθήκευση και το 60% πάει στα σούπερ μάρκετ! …
«Επειδή η τελική αξία που πληρώνουν οι καταναλωτές για αγροτικά προϊόντα διαμορφώνεται όλο και περισσότερο εκτός των γεωργικών εκμεταλλεύσεων (πάει στην μεταποίηση, διακίνηση, διανομή & εμπορία), για να αυξηθεί το γεωργικό εισόδημα, είναι απαραίτητη η οργανική συμμετοχή των αγροτών στο κύκλωμα μεταποίησης & εμπορίας των προϊόντων που παράγουν», Δρ. Φ. Βακάκης, Στρατηγικός Σχεδιασμός Ελληνικής Γεωργίας, Ιουν 2020.
Στην πολύ παραγωγική συζήτηση εντοπίσαμε:
1. Για να μπορέσει ένας αγρότης να συμμετέχει αποτελεσματικά στην αλυσίδα αξίας (μετά την παραγωγή μέχρι την κατανάλωση) μοιάζει ότι πρέπει να έχει και μια επιχείρηση εφοδίων, να έχει και μια επιχείρηση εμπορίας και να έχει και μια θέση σε κεντρική αγορά …
2. Η μεγάλη μάστιγα της οργάνωσης των αγορών αγροτικών προϊόντων είναι η διακίνηση αγροτικών προϊόντων χωρίς τιμολόγια («μαύρα»), όπου η ευθύνη μοιράζεται 50%-50% μεταξύ παραγωγών και μεταξύ διακινητών.
3. Η διακίνηση αγροτικών προϊόντων στην αγροδιατροφική αλυσίδα πλέον απαιτεί πιστοποιημένες προδιαγραφές. Μόνο οι Τοπική Εφοδιαστική Αλυσίδα επιτρέπει άμεση επαφή παραγωγού-καταναλωτή μειώνοντας το υψηλό κόστος πιστοποίησης.
4. Σήμερα συνήθως τα αγροτικά προϊόντα έρχεται και τα παίρνει ο μεσάζων- έμπορος από τον χώρο παραγωγής και τα διακινεί με το όνομά του. Πρέπει οι παραγωγοί, οργανωμένα να προσφέρουν την παραγωγή τους με το όνομά τους στα καταστήματα λιανικής. Το «παιχνίδι» να παίζεται στο ράφι και να μην χάνεται από το χωράφι.
5. Μια νέα πρόταση είναι να δημιουργήσουν οι ίδιοι οι παραγωγοί καταστήματα με «ράφια» και να μηδενίσουν την απόσταση παραγωγού-καταναλωτή. Η πρόταση με την ονομασία ΑΓΡΟΣΥΝΕΡΓΕΙΕΣ θα ανακοινωθεί σύντομα από τον κ Γ. Σάρρο.
6. Μετά από χρόνια συστηματικής καταστροφής της εμπιστοσύνης και αλληλοβοήθειας των συμπολιτών, σε μια βαθιά καταναλωτική επιλογή, είναι πολύ δύσκολο να μην υπάρχει δυσπιστία στις συλλογικότητες.
7. Η οικοτεχνία πρέπει να επεκταθεί και στα κρεατοσκευάσματα και στο κρέας, που αδικαιολόγητα έχει εξαιρεθεί από τις δυνατότητες του αγρότη.
8. Δεν νοείται αγροτική παραγωγή χωρίς την εμπλοκή του ίδιου του αγρότη στην καθημερινή δουλειά στο χωράφι ή στον στάβλο. ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ με εκπροσώπους ή με εργάτες γης. Είναι λάθος.
9. Οι αγρότες χρειάζονται τεχνικές και εφαρμογές επιτυχημένης επικοινωνίας της συμβολής τους στην εθνική οικονομία και στην βιωσιμότητα των κοινωνιών. Και βέβαια εκπροσώπηση στα κέντρα λήψης των αποφάσεων.
10. Οι αγρότες χρειάζονται αγροτική εκπαίδευση με μορφή μαθητείας (όχι σε αίθουσες, αλλά στο χωράφι και στον στάβλο) με την συμμετοχή επαγγελματιών αγροτών. Τόσο στον σχεδιασμό όσο και στον έλεγχο της αποτελεσματικότητας της επαγγελματικής κατάρτισης.
11. Πρέπει να εγκαταλειφθεί το μοντέλο των λεγομένων «ιστορικών δικαιωμάτων». Όλα δείχνουν ότι είναι καταστροφικό για τους αγρότεςκαι την αγροτική παραγωγή, αλλά πολύ βολικό για είσπραξη πρόσκαιρων χρημάτων, που τελικά καταστρέφουν αγροτικό τομέα και αγρότες.
12. Αγορά είναι και οι αγρότες. Και οι αγρότες πρέπει να αποκτήσουν καταναλωτική συνείδηση και να υποστηρίζουν ελληνική αγροτική παραγωγή με την δική τους κατανάλωση.
13. Αξίζει να προσπαθήσουμε να ενημερώσουμε όλη την ελληνική κοινωνία για την σημαντικότητα της διατροφικής αυτάρκειας, πιθανόν με μια εκδήλωση στην Ελληνική Βουλή, όπως περίπου η λειτουργία της Βουλής μια ημέρα με νέους από όλη την Ελλάδα, που ήδη γίνεται επιτυχημένα.
Η κα Μάγδα Κοντογιάννη, κτηνοτρόφος (6932094231) προσκάλεσε όλους στην δημόσια διαδικτυακή συζήτηση την Τετάρτη, 16-9-2020, 12.00 στο facebook: skywalker για τα βοσκοτόπια, την Τετάρτη, 23-9-2020, 12.00 στο facebook: skywalker για την Γαστρονομία και κάθε Τετάρτη στις 12.00 στο facebook: skywalker με ολοκλήρωση αυτού του κύκλου την Τέταρτη, 14-10-2020, στις 12.00 στο facebook: skywalker με αφιέρωμα στην ελληνίδα ΑΓΡΟΤΙΣΑ, με την υποστήριξη του Skywalker (κα Ελισάβετ Καλαρούτη, Δ/τρια Δράσεων Skywalker)