Ας θυμηθούμε: Η εξέλιξη στην ασφάλεια των αυτοκινήτων -Του Παν. Αναστόπουλου

Τα στατιστικά στην ασφάλεια των αυτοκινήτων λένε, ότι από το 1965 έως το σήμερα, αν και ο αριθμός των οχημάτων στους δρόμους έχει πολλαπλασιαστεί, ωστόσο κατά την ίδια περίοδο, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα μειώθηκε. Και αυτό δεν οφείλεται μόνο στην αλλαγή στάσης στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, αλλά και στο μεγάλο ρόλο που έχουν παίξει οι βελτιώσεις στην ενεργητική και παθητική ασφάλεια των αυτοκινήτων.

Οι τεχνολογίες στα αυτοκίνητα έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό συγκριτικά με το παρελθόν και πλέον τα καινούργια μοντέλα εφοδιάζονται με πλήθος ηλεκτρονικών συστημάτων που κάνουν τη ζωή των επιβατών πιο άνετη αλλά κυρίως πιο ασφαλή. Είναι γνωστό ότι η ενεργητική ασφάλεια βοηθά πριν γίνει το ατύχημα και η παθητική όταν συμβεί. Έτσι με την πάροδο του χρόνου, τα μέτρα που λαμβάνονται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, ξεκίνησαν από πολύ νωρίς:

Το 1919 οι κατασκευαστές συνειδητοποίησαν ότι η χρήση κανονικού γυαλιού στα αυτοκίνητα ήταν μη αποδεκτή και αναπτύχθηκαν τα τζάμια ασφαλείας που σπάνε σε μικροσκοπικά κομμάτια, αντί να σπάνε σε θανατηφόρα θραύσματα.
Το 1946 εφαρμόστηκαν τα ελαστικά Radial, τα οποία με διάφορες παραλλαγές παραμένουν ακόμη και σήμερα, κατασκευάζονται από κορδόνια που διατρέχουν κάθετα την επιφάνεια ενός ελαστικού για περισσότερη πρόσφυση σε όλο το πέλμα.
Το 1959 καθιερώθηκαν οι ζώνες ασφαλείας, με τη Volvo να παρουσιάζει την πρώτη ζώνη ασφαλείας τριών σημείων, η οποία εξακολουθεί να είναι βασικό στοιχείο ασφαλείας με εκτίμηση ότι έχει σώσει περισσότερες από ένα εκατομμύριο ζωές. Την ίδια χρονιά τοποθετήθηκαν ράβδοι και ορίστηκαν ζώνες παραμόρφωσης αμαξώματος. Το αυτοκίνητο πλέον παραμορφώνεται ελεγχόμενα κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης, απορροφώντας ενέργεια που διαφορετικά θα έπληττε τους επιβάτες και αποτελούν ακόμη αναπόσπαστο κομμάτι του σύγχρονου σχεδιασμού αυτοκινήτων.
Το 1960 καθιερώθηκε το ταμπλό με μαλακή επένδυση σε μια προσπάθεια, αρχικά από τη Volvo, να μειωθούν οι τραυματισμοί στο πρόσωπο και στο στήθος σε περίπτωση ατυχήματος.
To 1966 παρουσιάστηκαν τα φρένα με σύστημα Αντιμπλοκαρίσματος (ABS). Το Jensen FF γίνεται το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που διαθέτει μηχανικά φρένα με ABS, βασισμένα στην τεχνολογία των αεροσκαφών.
Το 1968 τοποθετήθηκαν τα προσκέφαλα των εμπρός καθισμάτων που προστατεύουν το κεφάλι και το λαιμό σε οπίσθιες συγκρούσεις.
Το 1970 επανασχεδιάστηκε το μπροστινό μέρος αυτοκινήτων, προκειμένου εκτός από την αεροδυναμική, να είναι φιλικά προς την ασφάλεια των πεζών αν χτυπηθούν από αυτοκίνητο.
Το 1973 ξεκίνησε η υποχρεωτικότητα των Αερόσακων αρχικά για τον οδηγό με ογκώδεις μηχανισμούς στο τιμόνι, όμως τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν πλέον αερόσακους για τους επιβάτες, τα γόνατα, τους ώμους, κουρτίνες, ακόμα και αερόσακους στις ζώνες ασφαλείας. Η εξέλιξή του ξεκίνησε κυρίως από τις Ford, GM και Mercedes, αλλά το πρώτο αυτοκίνητο στην Ευρώπη με στάνταρ δύο αερόσακους ήταν η Porsche 944 Turbo το 1986.
To 1978 εξελίχτηκαν τα μηχανικά φρένα με ABS με τα ηλεκτρονικά φρένα με σύστημα Αντιμπλοκαρίσματος (ABS), με τη Mercedes-Benz να εισάγει ένα ηλεκτρονικό σύστημα στο ABS της S-Class.
Το 1986 εμφανίζεται το πρώτο αυτοκίνητο που διαθέτει σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών (TPMS) και είναι η Porsche 959. Το σύστημα μετρά την πίεση των ελαστικών και ειδοποιεί τον οδηγό αν τα ελαστικά έχουν λιγότερη ή περισσότερη πίεση, με λαμπάκι στο ταμπλό.
Το 1991 η Volvo συνδυάζει τις μπάρες πλευρικής πρόσκρουσης μέσα στις πόρτες με καθίσματα τοποθετημένα σε εγκάρσιες ράγες για να δημιουργήσει το Σύστημα Προστασίας Πλαϊνής Πρόσκρουσης (SIPS).
Το 1994 πάλι η Volvo, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ασφάλειας, καθώς εισάγει τους πλευρικούς αερόσακους καθισμάτων στα μοντέλα 850 για να συμπληρώσει την ασφάλεια από τις μεταλλικές μπάρες πλευρικής πρόσκρουσης.
Το 1995 Η Mercedes-Benz, με τη βοήθεια της Bosch, γίνεται ο πρώτος κατασκευαστής που χρησιμοποιεί τον ηλεκτρονικό έλεγχο ευστάθειας (ESC), στην S-Class.
Το 1996 η Kia Motors τοποθετεί τον πρώτο αερόσακο γονάτων στο Sportage και την ίδια χρονιά ιδρύεται το Euro NCAP προκειμένου να πραγματοποιούνται και να ανακοινώνονται τα αποτελέσματα των δοκιμών σύγκρουσης. Ένα χρόνο μετά, το Volvo S40 βρίσκεται στην κορυφή με τέσσερα αστέρια για την προστασία ενηλίκων επιβατών.
Το 1997 καθιερώνεται η ασφάλεια Isofix στα παιδικά καθίσματα. Αναπτύχθηκε από τη Volkswagen μαζί με την εταιρεία κατασκευής παιδικών καθισμάτων Britax και επιτρέπει σε συμβατά παιδικά καθίσματα να ασφαλίσουν εύκολα στα καθίσματα του αυτοκινήτου. Την ίδια χρονιά οι Σουηδοί κατασκευαστές Saab και Volvo ήταν οι πρώτοι που σχεδίασαν καθίσματα και προσκέφαλα ελαχιστοποίησης των τραυμάτων στον αυχένα, σε περίπτωση σύγκρουσης
Το 2005 το σύστημα προειδοποίηση αναχώρησης από τη λωρίδα εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Ευρώπη στα Citroen C4, C5 και C6 και προειδοποιεί τους οδηγούς όταν το αυτοκίνητό τους βγαίνει από τη λωρίδα κυκλοφορίας. Την ίδια χρονιά σχεδιάζεται το αναδυόμενο καπό για να μειώνει τον κίνδυνο τραυματισμού πεζών όταν χτυπηθούν από αυτοκίνητο και διατίθεται για πρώτη φορά στα Jaguar XK και Citroen C6.
Το 2007 το Volvo S80 παρουσιάζεται με οπτική ειδοποίηση που ενημερώνει τους οδηγούς αν βρίσκεται άλλο όχημα στα τυφλά τους σημεία. Την ίδια χρονιά το σύστημα ανίχνευσης κόπωσης του οδηγού, σαρώνει το κεφάλι και το πρόσωπο του οδηγού και παρακολουθεί τη συχνότητα του ανοιγοκλείνει τα βλέφαρα του, αναζητώντας ενδεικτικά σημάδια κούρασης. Εάν το σύστημα αντιληφθεί ότι ο οδηγός είναι κουρασμένος, ενεργοποιεί μια προειδοποίηση.
Το 2008 η αυτόνομη πέδηση παρουσιάστηκε στο Volvo XC60 και ανιχνεύει ακίνητα οχήματα εμπρός, προειδοποιεί τον οδηγό και ενεργοποιεί τα φρένα για να σταματήσει το αυτοκίνητο χωρίς να χτυπήσει τα προπορευόμενα.
Το 2015 η τεχνολογία ανίχνευσης πεζών στο σκοτάδι, η ανίχνευση μπάρας και το ενεργό cruise control με διατήρηση λωρίδας εμφανίζεται στο Volvo XC90. Η προηγμένη ανίχνευση πεζών εντοπίζει ανθρώπους στο σκοτάδι, η ανίχνευση μπάρας στρίβει το αυτοκίνητο και φρενάρει εάν δεν αντιδράσει ο οδηγός εμπρός σε μια μπάρα και το ενεργό cruise control προσαρμόζει την ταχύτητα του αυτοκινήτου με των εμπρός και το διατηρεί στη λωρίδα κυκλοφορίας.
Το 2018 με την τεχνολογία επικοινωνίας οχημάτων Car2Car και Car2Infrastructure, τα αυτοκίνητα επικοινωνούν με τα προπορευόμενα και προειδοποιούν για ολισθηρούς δρόμους ή εμπόδια. Επικοινωνούν επίσης με τα φανάρια για να ενημερώνουν σε πόση ώρα θα ανάψει το πράσινο.

Η επόμενη μέρα στην ιστορία του αυτοκινήτου έχει ήδη ξεκινήσει και όπως φαίνεται είναι τα αυτόνομα αυτοκίνητα, που στόχο τους θα είναι η εκμετάλλευση των δυνατοτήτων της τεχνολογίας στο έπακρο, για περισσότερη ασφάλεια και μείωση των ατυχημάτων.

Ήδη τα νέα αυτοκίνητα μπορούν να ενημερώσουν τον οδηγό, αν πάει να αλλάξει λωρίδα χωρίς να προειδοποιήσει, να φρενάρουν αυτόματα, αν πλησιάζουν άλλο όχημα, για να αποφύγουν κάποια πιθανή σύγκρουση, να παρκάρουν μόνα τους, να επικοινωνούν μεταξύ τους, για να συντονίζουν τις κινήσεις τους και διαθέτουν ραντάρ και ειδικές κάμερες που επιβλέπουν τη γύρω περιοχή για λόγους ασφαλείας.

Στο μέλλον φαίνεται πως ο οδηγός θα είναι απλώς ένας επιβάτης, χωρίς να έχει κάποια επαφή με την οδήγηση και θα μπορεί να ξεκουράζεται στο αυτοκίνητό του, όσο αυτό πηγαίνει μόνο του. Ο χρόνος θα δείξει αν, όλα αυτά που μοιάζουν με σενάρια επιστημονικής φαντασίας, όντως θα γίνουν πράξη.

Δε μας έχει ρωτήσει κανένας αν θέλουμε κάτι τέτοιο…

Διαβάστε επίσης:

Μετόχι Αχαΐας: Γέμισε σκαθάρια το χωριό

Νέα προδοσία για την Κύπρο. Αναγνωρίστηκε το ψευδοκράτος από επτά χώρες