Ιερουσαλήμ, η πόλη των Αγίων Παθών – Εικόνες από τον κόσμο με την Μαρεύη

Βλέπω την ζωή σαν ένα τεράστιο κομμάτι παζλ. Δεν θα μπορούσε λοιπόν η Γέννηση και το Θείο Δράμα με κορύφωση την Σταύρωση να λάβει χώρα κάπου αλλού, παρά μόνο στο Ισραήλ. Μια ιδιαίτερη πραγματικά χώρα, όχι γεωγραφικά αλλά στην ιδιοσυγκρασία των κατοίκων της.
Οφείλουμε και θέλουμε την Μεγάλη Εβδομάδα να δώσουμε χώρο στην καρδιά μας και να την γεμίσουμε με συναισθήματα και με εικόνες. Ένα ταξίδι ψυχής για την ψυχή μας. Αυτό θα κάνουμε κι εδώ με φωτογραφίες και μια λιτή περιγραφή των περιοχών του Θείου Δράματος.
Από τις πιο σημαντικές περιοχές είναι ο Ιορδάνης ποταμός, όπου χωρίστηκαν οι δώδεκα φυλές του Ισραήλ πριν μπουν στη Γη της Επαγγελίας και βρίσκεται στην περιοχή της Παλαιστίνης όπου γινόταν η βάπτιση των πιστών όπως και του ίδιου του Ιησού Χριστού από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο τον λεγόμενο και Βαπτιστή, όπου συνορεύει με την Ιορδανία και σε ευθεία γραμμή από τις εκβολές του μέχρι τις εκβολές του στην Νεκρά Θάλασσα είναι 220 χλμ. και στην πλήρη ανάπτυξη του είναι 320 χλμ .

Ο Ιορδάνης παρουσιάζει το μοναδικό στο κόσμο φαινόμενο της κλίσης του με διαφορά 914 μ. σε μήκος 220 χλμ., χωρίς να σχηματίζονται καταρράκτες. Στο διαβατό του πέρασμα (πόρο) Βηθαβαρά (= διάβαση), πέρασαν και οι Εβραίοι και σήμερα οι προσκυνητές που βαπτίζονται στο διαβατό πόρο Μοχαντέν Χατζλέ (φώτο 1,2,3) λέγονται χατζήδες, εκ του «χατζή», προθέματος πλέον του επιθέτου τους.

Η είσοδος στην Μεγάλη Εβδομάδα ξεκινάει με την είσοδο του Θεανθρώπου στην πόλη της Ιερουσαλήμ από την Πύλη των Λεόντων (φώτο 4) επίσης Πύλη του Αγίου Στεφάνου ή Πύλη των Προβάτων, είναι μία από τις Πύλες της παλαιάς πόλης της Ιερουσαλήμ. Είναι η ανατολική πύλη από τις επτά ανοικτές πύλες στα τείχη της Παλαιάς Πόλης. Στον τοίχο επάνω από την πύλη είναι σκαλισμένα τέσσερα λιοντάρια, δύο στα αριστερά και δύο στα δεξιά. Επίσης από εκεί ξεκινάει και η Oδός του Μαρτυρίου (Via Dolorosa – φώτο 5).


Πρώτη στάση μας το Όρος των Ελαιών, το νότιο τμήμα του όρους χρησιμοποιούταν ως νεκροταφείο (φώτο 6). Σημείο που αναφέρεται αρκετές φορές στη Βίβλο ενώ στους πρόποδές του βρίσκεται ο κήπος της Γεσθημανής (φώτο 7). Εκεί έχει ανεγερθεί και ο Βασιλικός Ναός της Αγωνίας που κτίστηκε τον καιρό του Θεοδοσίου το 380 μ.Χ., όπου έχει στο κέντρο του τον Βράχο της Προσευχής του Ιησού (φώτο 8, 9)


Πριν την επόμενη στάση μας που γίνεται στον δρόμο προς το Πραιτώριο (φώτο 10, 11), που εκείνη την εποχή ήταν το Διοικητήριο και παράλληλα η επίσημη κατοικία του Πόντιου Πιλάτου, θα βρεθούμε στο σημείο της φυλάκισής Του όπου κρατήθηκε όρθιος ώρες ολόκληρες κατά τις Γραφές, όπου οι φύλακες μάλιστα είχαν βάλει τα πόδια του Χριστού μέσα σε τρύπες στον τοίχο. Η τσιμεντένια σχισμή υπήρχε για να τοποθετήσει τα πόδια του ο Ιησούς Χριστός και να του τα δέσουν έτσι, ώστε να μην υπάρχει ενδεχόμενο διαφυγής (φώτο 12). Εκεί και η τελική καταδίκη του Χριστού που έγινε στο περίβολο του Πραιτωρίου. Τέλος από εκεί πήρε τον σταυρό και ξεκίνησε να ανεβαίνει προς τον Γολγοθά.

Η οδός του Μαρτυρίου (Via Dolorosa – φώτο 5) είναι η διαδρομή που σήμερα εκτελείται τελετουργικά με 14 ενδιάμεσες στάσεις και σύμφωνα με την παράδοση είναι η διαδρομή που ακολούθησε ο Ιησούς στην Ιερουσαλήμ, την εποχή των Αγίων Παθών, μεταφέροντας τον Σταυρό από το Πραιτώριο προς το σημείο της Σταύρωσης.
(φώτο 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19). Τελευταίο βήμα το σημείο της Αποκαθήλωσης (φώτο 20, 21). Και τέλος βρισκόμαστε στην μεγαλύτερη εορτή της Ορθοδοξίας, την Ανάσταση.


Ο Ναός της Αναστάσεως (φώτο 22, 23, 24) ή Ναός του Παναγίου Τάφου βρίσκεται στο κέντρο της παλαιάς πόλης της Ιερουσαλήμ και ανεγέρθη τον 4ο αι. μΧ από την Αγία Ελένη εκεί που βρέθηκε ο Σταυρός (φώτο 25), πρόκειται για ένα πολυσύνθετο οικοδόμημα, η ποικιλία των αρχιτεκτονικών ρυθμών και οι αντιθέσεις του οποίου μαρτυρούν την τόσο μακραίωνη όσο και πολυτάραχη ιστορία του. Σύμφωνα με την παράδοση, περιέχει τους δύο πιο ιερούς τόπους της Χριστιανοσύνης, τον Γολγοθά και τον Πανάγιο Τάφο, ο οποίος καλύπτεται από κτίσμα του 19ου αιώνα που ονομάζεται «κουβούκλιο» (φώτο 30 ,31). Ο Πανάγιος Τάφος, διαστάσεων 2,07 επί 1,93 μ. είναι λαξευμένος σε βράχο, καλύπτεται με μάρμαρο και φωτίζεται με λυχνίες. (φώτο 26, 27, 28, 29). Εκεί όπου την Ανάσταση βγαίνει με σπίθα το Αναστάσιμο Ανέσπερο Φως με την διαδικασία που όλοι γνωρίζουμε. Το Άγιο Φως μεταφέρεται σε 33 μεγάλα κεριά (πυρσούς), όσα και τα χρόνια του Ιησού Χριστού, όπου μαρτυρίες αναφέρουν ότι πολλές λαμπάδες των πιστών και κανδήλες ανάβουν μόνες τους, ενώ η φλόγα δεν τους καίει τα πρώτα λεπτά.

Καλή Ανάσταση και Ανάταση Ψυχής.
Μαρεύη Δεναξά