Προσοχή στις τηλεφωνικές απάτες ή σε μηνύματα email

Ολοένα και περισσότερες είναι το τελευταίο διάστημα οι ηλεκτρονικές απάτες, για αυτό και οι τράπεζες έχουν σημάνει συναγερμό, με τις απάτες που αυξάνονται συνεχώς, εκδίδοντας ανακοινώσεις ενημέρωσης των πελατών της.

Αυτή την περίοδο, χρησιμοποιούμε περισσότερο τα ηλεκτρονικά κανάλια των Τραπεζών για την εξυπηρέτηση των καθημερινών μας αναγκών. Προσοχή λοιπόν, για απάτες που σχετίζονται με «φωνητικό ψάρεμα» (γνωστό ως Vishing ή αλίευση προσωπικών στοιχείων μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας) και έχουν σχεδιαστεί για να μας παραπλανήσουν ώστε να κοινοποιήσουμε προσωπικές πληροφορίες.

Στο «ηλεκτρονικό ψάρεμα», το phishing, το vishing και άλλες απάτες, ο απατεώνας παρουσιάζεται ως αξιόπιστη πηγή για να εξαπατήσει τους παραλήπτες, ώστε να αποκαλύψουν ευαίσθητες πληροφορίες ή να «κατεβάσουν» κακόβουλο λογισμικό. Το vishing είναι μια αντίστοιχη απάτη «φωνητικού ψαρέματος» με πολλές παραλλαγές, που μπορεί να ξεγελάσει και μεγάλους οργανισμούς, με πιθανές καταστροφικές συνέπειες.

Οι συνηθέστερες μορφές προσέγγισης πελατών είναι οι ακόλουθες:

Τηλεφωνική κλήση από τεχνικό που υποστηρίζει πως θα διορθώσει / αναβαθμίσει τον Η/Υ και το λογισμικό του και με μεθοδικό τρόπο, αναγκάζει τον πελάτη να του παραχωρήσει απομακρυσμένη πρόσβαση στον Η/Υ και να κατεβάσει ένα πρόγραμμα για να λύσει το «υποτιθέμενο πρόβλημα» με σκοπό την πλήρη πρόσβαση στα προσωπικά του στοιχεία.

Αγοραπωλησίες αγαθών, όπου ο επιτήδειος καλεί τους πελάτες με πρόσχημα πως ενδιαφέρεται για μία αγορά ενός αγαθού που έχει καταχωρηθεί σε αντίστοιχη πλατφόρμα/site πώλησης αγαθών. Με μεθοδικό τρόπο και λειτουργώντας πιεστικά, ζητά τους προσωπικούς τραπεζικούς κωδικούς του πελάτη με πρόφαση να του μεταφέρει άμεσα τα χρήματα για την αγορά του αγαθού.

Εποχιακές απάτες με τα κάθε είδους επιδόματα ή πληρωμές που αναμένουν οι πελάτες, τους τηλεφωνούν και παρουσιάζονται π.χ. ως λογιστές, υπάλληλοι εταιρείας ηλεκτρικής ενέργειας, εφοριακοί υπάλληλοι, υπάλληλοι υγείας, ενδιαφερόμενοι για κράτηση καταλυμάτων, ιδιοκτήτες φορτηγών οχημάτων για μεταφορά καυσίμων κ.ο.κ. Και σε αυτή την περίπτωση οι απατεώνες με μεθοδικό τρόπο, προσπαθούν να αποσπάσουν τους προσωπικούς κωδικούς των πελατών ώστε να προβούν σε απατηλές συναλλαγές.

Επενδυτικές απάτες. Οι επιτήδειοι προσελκύουν τους πελάτες υποσχόμενοι εξαιρετικά υψηλές αποδόσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα, διαβεβαιώνοντας τους πως οι επενδύσεις του θα είναι ασφαλείς και επικερδείς. Οι επιτήδειοι δελεάζοντας τα «θύματα» τους ώστε να τοποθετήσουν ένα μικρό αρχικά κεφάλαιο τους αναγκάζουν διαρκώς να τοποθετούν όλο και περισσότερα χρήματα ώστε η «επένδυση» να αποδώσει περισσότερα κέρδη. Πολλές φορές εγκαθιστούν και πρόγραμμα απομακρυσμένης πρόσβασης στον Η/Υ του «θύματος» και αποκτούν πλήρη πρόσβαση τόσο στο χαρτοφυλάκιο του όσο και στους τραπεζικούς του λογαριασμούς.

Απάτες δανείων. Οι επιτήδειοι προσεγγίζουν τα «θύματα» με πρόσχημα την εκταμίευση δανείων με εξωπραγματικούς όρους, π.χ. από τράπεζες του εξωτερικού με μηδενικό επιτόκιο κ.λπ. και τους ζητούν να καταβάλλουν ένα «μικρό» ποσό για την κάλυψη των εξόδων δανείων ώστε να τους εκταμιεύσουν το δάνειο.

E-mail από CEO ή πληρωμής τιμολογίων. Οι επιτήδειοι έχοντας γνώση ποιος υπάλληλος εταιρείας έχει πρόσβαση σε εταιρικές πληρωμές τον ενημερώνουν με επείγον e-mail ως υποτιθέμενοι CEO να προβεί άμεσα σε εταιρική πληρωμή. Επίσης, μία επιχείρηση μπορεί να λάβει e-mail/τηλέφωνο από ένα «συνεργάτη» της ώστε να αλλάξει τον τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο πραγματοποιούσε πληρωμές με σκοπό οι μελλοντικές πληρωμές να πιστώνονται στου απατεώνα.

Απάτες αντικατάστασης/αλλαγής της κάρτας SIM
Η αντικατάσταση/αλλαγή της κάρτας SIM (SIM Replace) είναι μια καθόλα νόμιμη υπηρεσία που προσφέρουν οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας στους συνδρομητές τους, ώστε οι τελευταίοι να διατηρήσουν τον αριθμό τηλεφώνου τους σε περίπτωση απώλειας ή κλοπής της συσκευής τους ή λόγω ανάγκης χρήσης διαφορετικού μεγέθους κάρτας SIM. Στις περιπτώσεις απάτης τύπου SIM Swapping, οι δράστες εκμεταλλεύονται τη δυνατότητα αλλαγής κάρτας SIM και προσποιούνται είτε τον κάτοχο της κάρτας SIM ή κάποιον εξουσιοδοτημένο από τον νόμιμο συνδρομητή, προσπαθώντας έτσι να εξαπατήσουν τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας και να αποκτήσουν νέα κάρτα προς αντικατάσταση αυτής που έχει ο νόμιμος κάτοχος.

Μόλις ενεργοποιήσουν τη νέα κάρτα, η παλιά, που βρίσκεται στην κατοχή του νόμιμου συνδρομητή απενεργοποιείται και έτσι όλες οι υπηρεσίες (κλήσεις, SMS, πρόσβαση στο διαδίκτυο) λαμβάνονται στη συσκευή που βρίσκεται στην κατοχή του εξαπατήσαντος δράστη, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να διεξάγουν παράνομες δραστηριότητες εν αγνοία των νόμιμων συνδρομητών (π.χ. λαμβάνοντας κλήσεις και μηνύματα που προορίζονται για αυτούς, υποκλέπτοντας κωδικούς μιας χρήσης ή μηνυμάτων επαλήθευσης ασφάλειας κ.λπ.).

Διαβάστε επίσης:

Προσοχή! SIM Swapping. Τι σημαίνει; – Άρθρο του Παναγιώτη Αναστόπουλου

Ηλεκτρονική απάτη: Μέσω email στέλνουν ειδοποιήσεις με τα στοιχεία του Γ.Γ. Δημόσιας Τάξης

Νέα απάτη με e-mail: Ψευδής προειδοποίηση ότι θα δημοσιοποιήσουν προσωπικές στιγμές

Από τα Τίρανα η απάτη με τις κλήσεις +44