Ας θυμηθούμε: Η πτήση Swiss Air 316 συνετρίβει στο γκόλφ της Γλυφάδας – Του Παν. Αναστόπουλου

Το μεγάλο επιβατικό αεροσκάφος DC-8, πτήση Swiss Air 316, απογειώθηκε από τη Γενεύη στις 7 Οκτωβρίου 1986 με προορισμό το αεροδρόμιο του Ελληνικού στην Αθήνα. Στο αεροσκάφος υπήρχαν 154 επιβαίνοντες, 142 επιβάτες και 12 άτομα πλήρωμα. Η πτήση δεν είχε συναντήσει το παραμικρό πρόβλημα και το μόνο που απέμενε ήταν να προσγειωθεί στο διάδρομο 15L, στο αεροδρόμιο του Ελληνικού.

Σύμφωνα με το πόρισμα της δίκης που ακολούθησε και βγήκε μετά από 4 χρόνια, ένας λάθος χειρισμός από τον κυβερνήτη Φραντς Σμουτς, οδήγησε το αεροσκάφος να μην σταματήσει στο προβλεπόμενο σημείο, να φτάσει στο τέλος του διαδρόμου και να βγει σε παρακείμενο δρόμο που χωρίζει το Ελληνικό από το γκολφ.

Το «Uri», όπως ονομαζόταν το αεροσκάφος είχε ξεκινήσει από τη Γενεύη με τελικό προορισμό τη Βομβάη (σημερινό Μουμπάι) και ενδιάμεση στάση στην Αθήνα όπου θα αποβίβαζε κάποιους επιβάτες. Η σύγκρουση ήταν τόσο σφοδρή που διαχωρίστηκε η ουρά και το μέρος της αριστερής πλευράς της ακάτου. Στο αεροσκάφος υπήρχαν 154 επιβαίνοντες, 142 επιβάτες και 12 άτομα πλήρωμα. Οι περισσότεροι επιβάτες ήταν γιατροί που πήγαιναν σε κάποιο συνέδριο ιατρικής στην Κίνα.

Άμεσα έσπευσαν στο σημείο σωστικά συνεργεία, ασθενοφόρα αλλά και δυνάμεις της πυροσβεστικής, αφού λόγω της σύγκρουσης είχε εκδηλωθεί φωτιά. Η άμεση κινητοποίηση των αρχών είχε ως αποτέλεσμα να σωθούν πάρα πολλές ζωές. Κανείς όμως, ούτε από το πλήρωμα, ούτε από τους επιβάτες, ούτε από τους διασώστες, αλλά ούτε και οι περίοικοι που βρέθηκαν κοντά στο σημείο της συντριβής, είτε από περιέργεια είτε από ενδιαφέρον να βοηθήσουν, γνώριζαν το βαθμό του κινδύνου που διέτρεχαν.

Στις αποσκευές ενός γιατρού υπήρχαν περισσότερα από 450 κιλά ραδιοϊσοτόπων, αλλά και μικρή ποσότητα πλουτωνίου, που δε θεώρησε απαραίτητο, ότι έπρεπε να το δηλώσει. Η αεροπορική εταιρεία δεν είχε ιδέα για το πλουτώνιο και η ύπαρξή του αποκαλύφθηκε πολλές ώρες μετά το δυστύχημα, όταν οι άνθρωποι της Swissair στην Αθήνα ξεκίνησαν την καταγραφή των αποσκευών και ρωτούσαν τους επιζήσαντες επιβάτες τι είχε χάσει καθένας.

Επτά επιστήμονες από το «Δημόκριτο» επιστρατεύονται προκειμένου να απομακρύνουν τα ισότοπα, αλλά και να εξετάσουν τους ανθρώπους που βρέθηκαν στο σημείο του δυστυχήματος, για πιθανή έκθεση σε ραδιενέργεια. ταυτόχρονα κάνουν αγώνα δρόμου για να βρουν το πλουτώνιο, καθώς η αποσκευή ήταν πολύ δύσκολο να εντοπιστεί μέσα στα συντρίμια. Τελικά τα ραδιενεργά ισότοπα μεταφέρθηκαν με ασφάλεια πίσω στην Αγγλία και σε ότι αφορά το πλουτώνιο οι αρμόδιες αρχές έσπευσαν να καθησυχάσουν τους πολίτες, ότι πρόκειται για πλουτώνιο που χρησιμοποιείται μόνο σε βιομηχανικές εφαρμογές και είναι κάπως διαφορετικό από εκείνο που χρησιμοποιείται σε αντιδραστήρες.

Στο αεροσκάφος είχαν φορτωθεί νόμιμα και διαμάντια αξίας τότε 70 εκατομμυρίων δραχμών, ποσό ιλιγγιώδες για την εποχή. Τα διαμάντια κάηκαν ολοσχερώς στη φωτιά και μεταφέρθηκαν, χωρίς καμία αξία πλέον, στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για να διαπιστωθεί εκεί εάν κάποιο είχε σωθεί.

Η διερεύνηση του δυστυχήματος, κατέληξε ότι ο κυβερνήτης Φριτζ Σμουτς και ο συγκυβερνήτης Μάρτιν Ντέρινγκερ, προσγείωσαν το αεροσκάφος στο διάδρομο αργοπορημένα και με υπερβολική ταχύτητα, μετά από μια μη σταθεροποιημένη τελική προσέγγιση. Τα στοιχεία από το μαύρο κουτί το αεροσκάφος ακούμπησε το έδαφος με ταχύτητα 142 κόμβων (περίπου 270 χιλιόμετρα) την ώρα, ενώ δεν χρησιμοποιήθηκε σωστά το σύστημα αντίστροφης ώσης, που λειτουργεί ως επιπλέον μηχανισμός φρένου κατά την προσγείωση.

Υπάρχουν αρκετά περιστατικά που έχουν μείνει στην ιστορία των αεροπορικών τραγωδιών. Από το πρώτο που καταγράφηκε εντός συνόρων τον Ιούνιο του 1949 και αφορά σε ένα αεροσκάφος τύπου Ντακότα που εκτελούσε τη διαδρομή Καβάλα-Αθήνα εν μέσω κακών καιρικών συνθηκών χάνει το δεξί φτερό του και συντρίβεται στην περιοχή της Μαλακάσας οδηγώντας τους 22 επιβάτες του στο θάνατο, μέχρι την ανείπωτη τραγωδία με την συντριβή της πτήσης 522 των Κυπριακών αερογραμμών Helios Airways με το Boeing 737-31S, που παρέσυρε στο θάνατο 121 συνολικά άτομα στο Γραμματικό Αττικής.

Διαβάστε επίσης:

Ας θυμηθούμε: Η πτήση 411 της Ολυμπιακής Αεροπορίας – Του Παν. Αναστόπουλου

Ας θυμηθούμε: 1907, το πρώτο τροχαίο δυστύχημα στην Ελλάδα

Παν. Αναστόπουλος