Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης “Ευθύμης Κοντόπουλος” – Ένα “Άγνωστο” Μουσείο… (ΒΙΝΤΕΟ)

Αν μένετε ή αν πάτε στη Θεσσαλονίκη, προγραμματίσετε και μια επίσκεψη στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης “Ευθύμης Κοντόπουλος”, ένα “Άγνωστο” στο ευρύ κοινό μουσείο…

Πρόκειται για ένα θεματικό Μουσείο το οποίο παρουσιάζει την ιστορία των τρένων στην Ελλάδα με χιλιάδες εκθέματα.

Μεγάλο μέρος τών εκθεμάτων βρίσκεται στο κτήριο της Στρατιωτικής στάσης (Station Militaire) της εταιρείας Σιδηροδρόμων «Jonction – Salonique – Constantinople», που βρίσκεται στη δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης μεταξύ των κυρίων Σιδηροδρομικών γραμμών που εκπορεύονται από τον νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και την Οδό Μοναστηριού.

Το κτήριο κτίστηκε κατά την περίοδο της Οθωμανικής κατοχής (1891 έως 1894) από τον Ιταλό αρχιτέκτονα Πιέτρο Αρριγκόνι.

Περιβάλλεται από μια ακάλυπτη περίφρακτη έκταση για υπαίθριες εκδηλώσεις σ’ ένα ενιαίο ιστορικό τοπίο.

Ως Σιδηροδρομικό Μουσείο εγκαινιάσθηκε από τον τότε Υπουργό Πολιτισμού κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, στις 16 Ιουνίου του 2001.

Στεγάζει πλήθος συλλεκτικών σιδηροδρομικών αντικειμένων που διασώθηκαν κατόπιν επίμονης προσπάθειας του Συλλόγου «Φίλοι του Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης» με την αποκλειστική φροντίδα του οποίου λειτουργεί, κυρίως, με τη βοήθεια χορηγών και την οικονομική συνδρομή των μελών και επισκεπτών.

Η συλλογή του Σιδηροδρομικού Μουσείου εκτίθεται σε δύο χώρους, στο κτήριο Στρατιωτικής Στάσης και σε υπαίθριο χώρο, αναλόγως με το είδος και το μέγεθος τους.

Το κτήριο Στρατιωτικής Στάσης περιλαμβάνει τις αίθουσες Μηχανοδηγού, Σταθμάρχη, Τεχνολογίας Σιδηροδρόμου, κανονισμών και λοιπών εκθεμάτων όπου, μεταξύ άλλων, εκτίθεται η καρέκλα στην οποία καθόταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος κατά την επιβολή των όρων ανακωχής της Βουλγαρίας το 1913 και, τέλος, την κεντρική Αίθουσα, τους τοίχους της οποίας κοσμούν οι περίτεχνες μαρκετερί, που αποτελούσαν μέρος των εσωτερικών επενδύσεων των οχημάτων Orient Express.

Επίσης, στην κεντρική αίθουσα του κτηρίου Στρατιωτικής Στάσης βρίσκεται ο νιπτήρας του διαμερίσματος του Ελληνικού βασιλικού οχήματος που χρησιμοποιούσαν οι βασιλείς της Ελλάδος κατά το παρελθόν.

Επίσης, στον Υπαίθριο Χώρο, θα δείτε:

Μία σπάνια ατμάμαξα “Ζα 30”, ίσως η μοναδική σε όλη την Ευρώπη!

Κατασκευάστηκε στην Γερμανία, μαζί άλλες περίπου 75 ατμάμαξες, κάτω από την καθοδήγηση του Alfred de Glehn από το 1894 έως το 1901.

Επίσης, δύο ατμάμαξες “Δα”, κατασκευής 1944 (UTATC), οι οποίες λειτουργούσαν στο δίκτυο των ΣΕΚ σαν μηχανές ελιγμών.

Ένα σπάνιο όχημα εστιατόριο Orient Express, εξαιρετικής ομορφιάς, Αγγλικής κατασκευής 1927, του περίφημου και γνωστού τρένου Orient Express, που εκτελούσε δρομολόγια στη διαδρομή Παρίσι – Κωνσταντινούπολη.

Ο εσωτερικός του διάκοσμος μας γυρίζει στις αρχές του περασμένου αιώνα.

Επίσης θα δείτε και άλλα πολλά σπάνια αντικείμενα, όπως μία χειροκίνητη Δραιζίνα, η αποκαλούμενη και “τουλούμπα”, που χρονολογείται από τις αρχές του 20ου αιώνα, έτοιμη πάνω στις ράγες για λειτουργία, καθώς επίσης σπάνια εμπορικά οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων παλαιοτέρων ετών, που σήμερα δεν κυκλοφορούν, μεταξύ των οποίων μια φορτάμαξα με φυλακίδα τροχοπέδη, που χρονολογείται από το 1873 και ανήκε στην εταιρεία των Ανατολικών Σιδηροδρόμων (C.O).

Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείτε να δείτε τις σπάνιας ομορφιάς εικόνες από το Σιδηροδρομικό Μουσείο καθώς και όσα μας είπε ο Αντιπρόεδρος του, κ. Αντώνης Εγγλέζος, ο οποίος αναφέρθηκε και στο μεγάλο πρόβλημα της ελλείψεως χρηματοδότησης, αφού όπως μας ανέφερε Φορείς και Υπουργείο Πολιτισμού έχουν αρκεστεί σε λόγια και υποσχέσεις…