Καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων και μαθήματα επιχειρηματικότητας από τη νηπιακή ηλικία συστήνουν οι ειδικοί του ψηφιακού μέλλοντος- Ημερίδα ΠΑΜΑΚ στο πλαίσιο του έργου «Infusse»

Καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων και μαθήματα επιχειρηματικότητας από τη νηπιακή ηλικία συστήνουν οι ειδικοί του ψηφιακού μέλλοντος- Ημερίδα ΠΑΜΑΚ στο πλαίσιο του έργου «Infusse»

Πώς μπορούν οι εκπαιδευτικοί να ενσωματώσουν αποτελεσματικά ψηφιακά εργαλεία και πλατφόρμες στα προγράμματα σπουδών, για να ενισχυθεί η μαθησιακή εμπειρία και προετοιμασία των μαθητών, ώστε μεγαλώνοντας να μπορούν να αντεπεξέλθουν απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής, αλλά και να δύνανται να παρακολουθούν και να αφομοιώνουν τις ραγδαία εξελισσόμενες τεχνολογίες; Από ποια ηλικία πρέπει να ξεκινά η επιχειρηματική εκπαίδευση; Τι εργαλεία υπάρχουν σήμερα ώστε μία start-up να γίνει βιώσιμη και να μετεξελιχθεί σε κάτι μεγαλύτερο; Πώς προσεγγίζουν οι μεγάλες εταιρείες τις καινοτόμες ιδέες που παράγονται στα πανεπιστήμια;  Μπορεί να καλυφθεί το χάσμα δεξιοτήτων που υπάρχει παγκοσμίως; 
Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα επιχείρησαν να δώσουν εκπρόσωποι πανεπιστημίων, φορέων και επιχειρήσεων που μίλησαν στην ημερίδα «Εκπαίδευση στην Ψηφιακή Επιχειρηματικότητα», που πραγματοποιήθηκε σήμερα στους χώρους της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας. 
Στην εκδήλωση που διοργάνωσε το Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας., στο πλαίσιο του έργου «INFUSSE», που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ERASMUS+, μίλησαν εκπρόσωποι της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του ΕΒΕΘ και μέλη από θερμοκοιτίδες επιχειρηματικότητας και προγράμματα επιχειρηματικής επώασης όπως το EGG και το WALK, το Strascheg Center for Entrepreneurship, Munich, εκπρόσωποι από ελληνικές και διεθνείς επιχειρήσεις, όπως η HUAWEI, T-DIGITAL BY DEUTSCHE TELEKOM, ATLANTIS Engineering, MORO Technologies κ.α.

«Επιχειρηματική εκπαίδευση από τα προνήπια»

«Η εκπαίδευση για την επιχειρηματικότητα γενικά, και ειδικά κάθε είδους επιχειρηματική εκπαίδευση που σχετίζεται με την τεχνολογία, θα πρέπει να ξεκινά από πολύ πρώιμο στάδιο», ανέφερε στην τοποθέτησή της η διευθύντρια του Εργαστηρίου Επιχειρηματικότητας του Τμήματος Οικονομικών & Περιφερειακών Σπουδών του ΠΑΜΑΚ, καθ. Κατερίνα Σαρρή.
«Προσπαθούμε να εκπαιδεύσουμε τους εκπαιδευτικούς πώς να διδάσκουν επιχειρηματικές δεξιότητες σε πολύ πρώιμα στάδια, σε παιδιά ακόμη και πριν το δημοτικό σχολείο, ώστε να είναι πιο δημιουργικά, να μπορούν να διακρίνουν τις ευκαιρίες, να μαθαίνουν να λαμβάνουν αποφάσεις, να επιλύουν προβλήματα. Εστιάζουμε, λοιπόν, στους εκπαιδευτικούς, γιατί εκπαίδευση χωρίς παιδαγωγό δεν γίνεται», εξήγησε, προσθέτοντας ότι «όταν φτάνουμε στο πανεπιστήμιο, έχουμε διαφορετικά εργαλεία, όπως hackathons (μαραθώνιοι επίλυσης προβλημάτων)», προσπαθώντας «να βρίσκουμε ενδιαφέροντα θέματα στην επιχειρηματικότητα, κυρίως κάτω από την ομπρέλα της κοινωνικής καινοτομίας και να κάνουμε τους μαθητές να ξυπνήσουν λίγο, να βγουν από τη ζώνη άνεσής τους».
Ο καθηγητής Ντάνιελ Στεφάν, κοσμήτορας στη Σχολή Οικονομικών και Νομικών Επιστημών «George Emil Palade» UMFST του ρουμανικού Πανεπιστημίου Targu Mures επισήμανε την αξία «οι φοιτητές να μπορούν να δημιουργούν μια νέα εναλλακτική στην προσωπική τους ανάπτυξη, αφού τελειώσουν τις αρχικές σπουδές τους, ώστε να έχουν την ευκαιρία να επιλέξουν στην εκπαιδευτική τους διαδρομή και την επιχειρηματική εκπαίδευση».
Ως παράδειγμα, ανέφερε πρόγραμμα στο Πανεπιστήμιο όπου χρηματοδοτήθηκαν 19 φοιτητικές εταιρείες -με ποσά από 40.000 έως 100.000 ευρώ- για να δημιουργήσουν τις δικές τους start-ups, και το 30% αυτών βρίσκονται ήδη στην αλυσίδα παραγωγής και διανομής σε εθνικό επίπεδο. «Είναι πολύ σημαντικό να δημιουργηθούν αυτού του είδους οι ευκαιρίες, όπου οι φοιτητές πραγματικά αρχίζουν να μαθαίνουν, να εργάζονται και να έχουν απόδοση», είπε.

«Η ενσωμάτωση των ψηφιακών εργαλείων στα προγράμματα σπουδών»

«Η τεχνολογία αλλάζει ραγδαία, άρα και ο τρόπος για την εφαρμογή της στην εκπαίδευση», παρατήρησε η καθηγήτρια Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του ΠΑΜΑΚ, Μάρω Βλαχοπούλου. 
«Η δυνατότητα χρήσης του Metaverse (σ.σ. συγχώνευση εικονικού και φυσικού κόσμου) στην εκπαίδευση καθίσταται δυνατή χάρη στις σταθερά αναπτυσσόμενες εφαρμογές του», είπε, σημειώνοντας ότι «αυτή τη στιγμή υπάρχει σκληρός ανταγωνισμός στη δημιουργία των πρωτοκόλλων υποδομής και των προτύπων που θα διέπουν όλη αυτή την τεχνολογία». Στο πλαίσιο αυτό εξήγησε ότι τα πανεπιστήμια στην ψηφιακή εποχή χρειάζονται δίκτυα σύγχρονης τεχνολογίας, κέντρα ψηφιακών μέσων και ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων για τα μέλη ΔΕΠ και τους φοιτητές, καθώς και προσωπικό υποστήριξης.
«Το ψηφιοποιημένο μέλλον μας θα είναι πιο διαδραστικό, πιο ζωντανό λόγω και της ύπαρξης ισχυρών υπολογιστικών συσκευών και ευφυών φορητών συσκευών», πρόσθεσε.
Η Ρούλα Μπαχταλιά διευθύντρια στο egg-enter.grow.go της Eurobank μίλησε για της σύνδεση της καινοτομίας και της επιστήμης με την πραγματική οικονομία και τους ανθρώπους. «Δημιουργούμε δωρεάν προγράμματα επιτάχυνσης της επιχειρηματικότητας για φοιτητές, για γυναίκες ερευνήτριες και λαμβάνουμε πολλές πρωτοβουλίες στον ακαδημαϊκό χώρο […] τους εξασφαλίζουμε πρόσβαση στη χρηματοδότηση, στη σύνδεση με εταιρείες», ανέφερε μεταξύ άλλων. 
Ο Γιώργος Χατζησάββας Leadership Team, Business Development & Product Delivery του hub της Deutsche Telekom μίλησε για τον κόμβο που δημιούργησε η εταιρεία πριν από ενάμιση χρόνο στη Θεσσαλονίκη και συμβούλεψε τους επίδοξους νέους επιχειρηματίες να δημιουργήσουν ένα σύνολο δεξιοτήτων που περιλαμβάνει πολλές διαφορετικές δεξιότητες, καθώς σε κάθε πεδίο τα πάντα εξελίσσονται με εκθετικό τρόπο. Σημείωσε ακόμη ότι Deutsche Telekom, μπορεί να είναι ένας μεγάλος πολυεθνικός οργανισμός, αλλά «έχουμε ανοιχτά μάτια και αυτιά σε κάθε startup που είναι κοντά στους στόχους μας».
Η Pallavi Malhotra, περιφερειακή Διευθύντρια  Ευρώπης για την Huawei Talent Alliance μίλησε για «ένα τεράστιο χάσμα δεξιοτήτων παγκοσμίως», εξηγώντας πως είναι πραγματικά, πολύ σημαντικό για εταιρείες όπως η Huawei και άλλους προμηθευτές να μπορούν να δημιουργούν προγράμματα υποστήριξης και χρηματοδότησης με τους κατάλληλους τύπους πόρων προς πανεπιστήμια και φοιτητές, ώστε να αναδειχθούν τα καλύτερα ταλέντα στον κλάδο και «να ενθαρρύνουμε και δώσουμε κίνητρα στους νέους».
Στο πλαίσιο της ανάγκης εκπαίδευσης στις ψηφιακές δεξιότητες από το σχολείο αναφέρθηκε στο πρόγραμα ICT Academy όπου «έχουμε μια διαδικτυακή πλατφόρμα εκμάθησης που παρέχει μία ολοκληρωμένη γκάμα μαθημάτων […] υπάρχουν 250 μαθήματα, όλα είναι δωρεάν για να τα χρησιμοποιήσουν όλοι οι μαθητές».

Σμαρώ Αβραμίδου
 

©amna.gr