Δίπλωμα αυτοκινήτου για οδήγηση μηχανής έως 125 cc. -Του Παναγιώτη Αναστόπουλου

Στις 22 Σεπτεμβρίου 2020 δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 4025 (Τεύχος Β) απόφαση που λέει πως το δίπλωμα αυτοκινήτου ισχύει για μοτοσυκλέτες Α1. Σύμφωνα με αυτή την απόφαση, θα μπορούν πλέον οι κάτοχοι αδειών οδήγησης αυτοκινήτων, να οδηγούν και δίκυκλα έως 125 κ.εκ. Αυτό έγινε για να προσαρμοστεί η ελληνική νομοθεσία στις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έτσι λοιπόν από όσοι κατέχουν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου, μπορούν πλέον νόμιμα να οδηγούν και δίκυκλα έως 125 κ.εκ. χωρίς την υποχρέωση να έχουν δώσει θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις για την απόκτηση του σχετικού διπλώματος.

Τα παραπάνω αναφέρει η Κοινή Υπουργική Απόφαση A3/Οικ. 56475/6635 που προσαρμόζει την ελληνική νομοθεσία ως προς τις διατάξεις της οδηγίας 2020/612/ΕΕ της Επιτροπής της 4ης Μαΐου 2020, η οποία τροποποιεί την οδηγία 2006/126/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την άδεια οδήγησης, καθώς και τροποποιεί το Παράρτημα Ι του π.δ. 51/2012 (Α΄ 101). Ενώ μια μεγάλη μερίδα αυτοκινητιστών ενθουσιάστηκε με την απόφαση αυτή, δύο ομάδες ανθρώπων αντέδρασαν. Η πρώτη είναι οι Εξεταστές Υποψηφίων Οδηγών γιατί θεωρούν πως χάνουν πελάτες με ότι αυτό συνεπάγεται. Η δεύτερη ομάδα είναι μερίδα ιδεολόγων μοτοσικλετιστών που πιστεύουν πως οι δίτροχοι αυτοκινητιστές χωρίς εκπαίδευση θα δημιουργήσουν προβλήματα. Οι Σχολές Οδηγών επίσης, άσκησαν αφόρητες πιέσεις προς πάσα κατεύθυνση για να μην επιτευχθεί η ισοδυναμία μεταξύ των διπλωμάτων οδήγησης αυτοκινήτων και δικύκλων έως 125 κ.εκ.

Ύστερα από το σάλο που δημιουργήθηκε, το υπουργείο Μεταφορών ήρθε με τροποποιητική ανακοίνωση να ανακαλέσει την απόφαση ότι μπορεί κανείς να οδηγεί μοτοσυκλέτα έως 125 κυβικά εκατοστά χωρίς να δώσει εξετάσεις, εφόσον είναι κάτοχος διπλώματος αυτοκινήτου. Η διευκρινιστική ανακοίνωση του υπουργείου έχει ως εξής:

«Με αφορμή την Κοινή Υπουργική Απόφαση (A3/Οικ. 56475/6635) που συνυπέγραψε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης και αφορά στην προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της οδηγίας 2020/612/ΕΕ της Επιτροπής της 4ης Μαΐου 2020, η οποία τροποποιεί την οδηγία 2006/126/ΕΚ για τις άδειες οδήγησης, διευκρινίζονται τα ακόλουθα:
Η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά μόνο στην προσαρμογή του Πληροφοριακού Συστήματος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα συμπλήρωσης του εντύπου των αδειών οδήγησης. Συνεπώς, δεν δίνεται αυτόματα το δικαίωμα οδήγησης δικύκλου κατηγορίας Α1 από κάτοχο άδειας οδήγησης κατηγορίας Β, για το οποίο απαιτείται νόμος, ο οποίος, αν και εφόσον εκδοθεί, θα περιγράφει τους όρους και προϋποθέσεις για την ισοδυναμία των αδειών οδήγησης. Έτσι, με τη συγκεκριμένη απόφαση δεν αλλάζει το ισχύον πλαίσιο για τις άδειες οδήγησης και συνεπώς, τα σχετικά δημοσιεύματα, καθώς και τυχόν σκόπιμες και παραπλανητικές αντιδράσεις φορέων, δεν έχουν καμία βάση. Γενικότερα, στο πλαίσιο που παρέχει η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία και με βάση τις καλές πρακτικές άλλων χωρών, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα εξετάσει το ζήτημα των ισοδυναμιών στο πλαίσιο της νομοθετικής παρέμβασης για τη Μικροκινητικότητα».

Τελικά πρόσφατα, επειδή πρέπει να εναρμονιστούμε με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, όπως πάντα στην Ελλάδα, βρέθηκε η μέση λύση. Θα μπορεί ένας οδηγός αυτοκινήτου να οδηγεί μικρή μηχανή αλλά υπό προϋποθέσεις και με πρακτικές εξετάσεις οδήγησης. Βασική προϋπόθεση να έχει δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου για πάνω από 12 έτη ή να είναι άνω των 30 ετών. Αυτοί θα μπορούν να αποκτούν και δίπλωμα οδήγησης για δίκυκλο έως 125 κ.εκ. μόνο κατόπιν πρακτικών εξετάσεων οδήγησης ακόμη και χωρίς τη συμβολή των Σχολών Οδηγών, καθώς θα μπορούν να μεταβαίνουν μόνοι τους στο χώρο εξετάσεων ώστε να περάσουν τις πρακτικές εξετάσεις οδήγησης. Έτσι το κόστος απόκτησης της άδειας οδήγησης για δίκυκλο 125 κ.εκ. μειώνεται στο ελάχιστο καθώς το μόνο έξοδο είναι το παράβολο των 15 ευρώ.

Όπως υπάρχουν καλοί και κακοί οδηγοί αυτοκινήτων, φυσικά και θα υπάρχουν καλοί και κακοί οδηγοί μικρών μηχανών. Το να γράψεις κάποιες θεωρητικές ερωτήσεις και να σπαταλήσεις όχι μόνο χρήμα αλλά και μια ολόκληρη ημέρα για εξετάσεις, δε σε κάνει καλύτερο οδηγό. Και τελικά ας το πάρουν κάποιοι απόφαση. Είμαστε Ευρώπη!