Fly Over ή Πετώντας στα Σύννεφα

Παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για «περιβαλλοντική στροφή» της Ελλάδας, το μόνο που παρατηρείται είναι η λογική των μεγάλων εργολαβικών επενδύσεων και της υποβάθμισης της αξίας των οικοσυστημάτων. Mία ακόμη αφορμή αποτέλεσε η «υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρος – fly over» που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στην τελευταία ΔΕΘ, για την οποία έχει ξεκινήσει ήδη η συζήτηση και η σχετική γραφειοκρατική προετοιμασία.
Πιο συγκεκριμένα, η προμελέτη περιλαμβάνει την κατασκευή μιας υπερυψωμένης συνεχούς αρτηρίας (γέφυρας) με δύο κύριες λωρίδες κυκλοφορίας, μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων, η οποία θα ξεκινά από το ύψος του νοσοκομείου «Παπαγεωργίου», θα φτάνει ως τα Κωνσταντινοπολίτικα και στην συνέχεια θα καταλήγει στην εθνική οδό προς Χαλκιδική. Ως κύριος λόγος για την κατασκευή του έργου αναφέρεται ο κορεσμός της υπάρχουσας περιφερειακής οδού της Θεσσαλονίκης και η επικινδυνότητά της (ανάποδες κλίσεις, χωρίς ΛΕΑ, ολισθηρό οδόστρωμα, διελεύσεις αγριογούρουνων κλπ). Επιπλέον, αναφέρεται ότι ο σχεδιασμός της είχε γίνει στις αρχές της δεκαετίας του ‘70 και συνεπώς είναι αδύνατο σήμερα να εκπληρώσει την αποστολή της (!).
Παρόλα αυτά και η τωρινή πρόταση για την fly over λεωφόρο:
βασίζεται, επίσης, σε στοιχεία της Γενικής Μελέτης Μεταφορών και Κυκλοφορίας του ΠΣΘ των ετών 1998-1999, συνεπώς, κρίνεται ως παρωχημένη.
δεν εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής που υπαγορεύει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών.
αγνοεί τις απόψεις των πολιτών και των δήμων που θα επηρεάσει .
μεταθέτει το πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης στα σημεία εισόδου και εξόδου της.
στηρίζει την ιδιωτική μετακίνηση, επιβαρύνοντας περαιτέρω την ατμόσφαιρα και το ηχητικό περιβάλλον της πόλης.
αδιαφορεί για τις επιπλοκές που θα δημιουργήσουν οι διαθέσεις για οικιστικές επεκτάσεις, εάν γίνει άρση του αναδασωτέου χαρακτήρα του περιαστικού δάσους.
θεωρεί αμελητέα την έκταση του δάσους που θα «θυσιαστεί» για να πραγματοποιηθεί το νέο έργο, αγνοώντας σκόπιμα ότι σε τεχνητά δάση, όπως το Σέιχ Σου, ακόμη και οι πολύ μικρές επεμβάσεις δημιουργούν δυσανάλογα μεγάλες καταστροφές.
υποβαθμίζει το θέμα της μόνιμης αισθητικής υποβάθμισης του τοπίου από το νέο έργο, καθώς και την πολυετή ταλαιπωρία των οδηγών κατά την κατασκευή του.
αγνοεί σκόπιμα αφενός τις μεγάλες αλλαγές που πρόκειται να επιβληθούν από την ΕΕ στις μετακινήσεις μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας, λόγω της ανάγκης μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και για προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και αφετέρου την αποφόρτιση που θα φέρει σε λίγα χρόνια η λειτουργία του μετρό.
Πριν από 40 χρόνια, το Οικολογικό Κίνημα της Πόλης είχε προτείνει μια σειρά από εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης και μεταφορών που βασίζονταν σε ήπια ΜΜΜ, καραβάκια στο Θερμαϊκό, τραμ, λεωφορειολωρίδες, ηλεκτροκίνητα οχήματα, ποδήλατα και τον συνεπιβατισμό. Επιπλέον έχουμε επανειλημμένως προτείνει ως παράταξη μια διαφορετική οργάνωση της πόλης με διάχυση των εμπορικών και πολιτιστικών χρήσεων, την απαραίτητη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ καθώς και των χώρων κατοικίας αντί για την υπερσυγκέντρωσή τους σε ένα τμήμα της πόλης με αποτέλεσμα την υποβάθμιση του δημόσιου χώρου και της ζωής όλων μας.
Εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι η λύση για τη βελτίωση της καθημερινότητας μας βρίσκεται σε βιώσιμα εναλλακτικά μέσα μετακίνησης και οργάνωσης του αστικού χώρου και όχι σε μεγάλες εργολαβικές επενδύσεις αμφισβητούμενης αποτελεσματικότητας σε συνδυασμό με την σημερινή δραματική κατάσταση στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πόλης.