Μητσοτάκης-Ερντογάν: Ελληνοτουρκική πανομοιότυπη “περιφρούρηση” της ακαδημαϊκής ελευθερίας;

Ερντογάν

Αλληλεγγύη στους φοιτητές στον Βόσπορο, στον χειμαζόμενο τουρκικό λαό

Στη δίνη του Προκρούστη η Τουρκία του Ρ.Τ.Ερντογάν. Ο τουρκικός λαός, στα χνάρια του ελληνικού, αγωνίζεται στην πολύκροτη ιστορία της Τουρκικής Δημοκρατίας  για στοιχειώδη ανθρώπινα δικαιώματα και για τον εκδημοκρατισμό της χώρας του.
Ο θεματοφύλακας της κεμαλικής κληρονομιάς ο στρατός ποδηγετεί κυριολεκτικά και πνίγει στο αίμα κάθε λαϊκή κινητοποίηση, κάθε αγωνιστική έκφανση του τουρκικού μωσαϊκού εθνοτήτων  για την ελευθερία έκφρασης , για να μην σβήσει το καντήλι της μνήμης, της ιστορίας και της πολιτιστικής κληρονομιάς..

Η ιστορία της τουρκικής ακαδημαϊκής κοινότητας συμβαδίζει με την πολυτάραχη πολιτική σκηνή της χώρας.

Στα τουρκικά πανεπιστημιακά ιδρύματα επικρατεί έντονος σκεπτικισμός με την ψήφιση του Νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση και συγκεκριμένα του άρθρου 2547, από την δεκαετία του 80, μετά το 3ο πραξικόπημα στην ιστορία της τουρκικής δημοκρατίας  του Στρατηγού Κ. Εβρέν εναντίον του Σ. Ντεμιρέλ.

Άλλωστε διαχρονικά στα Πανεπιστήμια σημειώθηκαν έντονες συγκρούσεις με παρακρατικές ομάδες, εκτοπισμός  από τις Σχολές ή ακόμα και δολοφονίες Πανεπιστημιακών (Καθηγητών και φοιτητών).

Οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις  που προωθούνταν ήδη από το 2003  του Νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση, με την ανάληψη της εξουσίας από την κυβέρνηση του ΑΚΡ του Τούρκου Προέδρου, προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις στον ακαδημαϊκό κόσμο. Η ακαδημαϊκή ελευθερία , το αυτοδιοίκητο της ανώτατης εκπαίδευσης, η ανώτατη δημόσια εκπαίδευση υποκύπτουν στην (κεμαλική) πολιτική ορθοδοξία αλλά βαθμιαία και στους νόμους της αγοράς.

Η ακαδημαϊκή ελευθερία έκφρασης, έρευνας, διδασκαλίας βρίσκεται στη μέγγενη των ανώτατων (κρατικών) εκπαιδευτικών θεσμών.

Συγκεκριμένα,  το άρθρο 4 του Νόμου της Χούντας το 1982 ορίζει μεταξύ άλλων ότι “ο στόχος της ανώτατης εκπαίδευσης είναι η εκπαίδευση των φοιτητών με τρόπο ώστε να είναι πιστοί στον ατατουρκικό εθνικισμό και στις αρχές και μεταρρυθμίσεις του Ατατούρκ”.

Και η ιδιωτικοποίηση (εμπορευματοποίηση) της ακαδημαϊκής παιδείας αποτελεί μια πτυχή στο νεοφιλελεύθερο, δυτικό, ευρωπαϊκό άνεμο “αλλαγής” που θα σφράγιζε την πορεία της χώρας προς Δυσμάς. Άλλωστε η ένταξη της χώρας στη Δύση αποτελούσε γεωπολιτικό προσανατολισμό του ίδιου του ιδρυτή της Τουρκικής Δημοκρατίας Κεμάλ Ατατούρκ.

Η νεοφιλελεύθερη, άλλωστε,  μετεξέλιξη  της Τουρκίας, μέσα από την αλληλεπίδραση της με τους δυτικούς θεσμούς όπως Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, Παγκόσμια Τράπεζα, Ε.Ε, ΟΟΣΑ και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου και ειδικότερα με την υπογραφή της  Γενικής Συμφωνίας Εμπορίου Υπηρεσιών (GATS) , προϋπέθετε το άνοιγμα όλων των υπηρεσιών του Δημοσίου, συμπεριλαμβανομένης και της ακαδημαϊκής παιδείας, στην οικονομία της αγοράς και βέβαια και την αναδιάρθρωση των κρατικών δομών ελέγχου προς αυτήν την κατεύθυνση.

Η πανεπιστημιακή εκπαίδευση σταδιακά καθίσταται “ημιδημόσια” με την έννοια και της επιβολής διδάκτρων για τους φοιτητές αλλά και της κρατικής χρηματοδότησης, σύμφωνα με το άρθρο 2547 του Ανώτατου Νόμου για την Εκπαίδευση που ψηφίστηκε το 1981 . Μάλιστα θεσπίζεται bonus για τους φοιτητές που έγκαιρα τελειώνουν τις σπουδές τους, ενώ για τους εργαζόμενους, φοιτητές ξένης καταγωγής, εκείνους που παρακολουθούν εξ’ αποστάσεως  μαθήματα ή εκείνους που παρακολουθούν ακαδημαϊκά προγράμματα μερικής φοίτησης, θα καταβάλλονταν κανονικά τα δίδακτρα!

Ερντογάν

Η συνταγή για την Τουρκία – όπως και για την Ελλάδα, τις αναπτυσσόμενες χώρες , όπως και τα κράτη της Λατινικής Αμερικής- είναι γνωστή:  προγράμματα  “διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων” δηλαδή άλωση νευραλγικού χαρακτήρα κρατικών/εθνικών επιχειρήσεων  από ξένους επενδυτές, ενώ συγκεκριμένα για την Παιδεία, στην γειτονική χώρα, προβλέπεται η ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων και επιπρόσθετα δίνεται η δυνατότητα σε κρατικά Πανεπιστήμια να ανοίξουν νέα , ιδιωτικά προφανώς, παραρτήματα σε άλλες χώρες, μείωση κρατικών δαπανών για την δημόσια ανώτατη εκπαίδευση με ποσοστό συμμετοχής στην κρατική χρηματοδότηση 0,35% ,όπως βλέπουμε από τον παρακάτω πίνακα:

Άλλωστε ο Τούρκος πρόεδρος δήλωσε στην συνάντηση του με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας νέων επιχειρηματιών TÜGİK: Θα καταστήσουμε την Τουρκία επίκεντρο επενδύσεων, παραγωγής και τεχνολογικής προόδου με την προσέλκυση ξένων επενδύσεων σε βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας.

Να τονίσουμε ότι υπάρχει διττή διάκριση όσον αφορά την δυνατότητα  εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση:

Για την καταβολή διδάκτρων, μόνο οι φοιτητές που ανήκουν στη μεσαία τάξη, τουλάχιστον,  μπορούν να ολοκληρώσουν την τελευταία βαθμίδα ακαδημαϊκών σπουδών.

Μόνο οι φοιτητές που ζουν στα αστικά κέντρα και όχι προφανώς  στις αγροτικές περιοχές, με βάση το ποσοστό του τουρκικού λαού που ζει κάτω από το όριο της φτώχειας που ολοένα  αυξάνεται, μπορεί να σπουδάσει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Και όλα αυτά ενώ ο Πρόεδρος της χώρας προσπαθεί να κατευνάσει την αυξανόμενη κοινωνική δυσαρέσκεια, ενώ διατυμπανίζει την νέα γεωπολιτική ισχύ της χώρας στην διεθνή αρένα, χτίζοντας την “γαλάζια πατρίδα”, με τον τουρκικό λαό να υφίσταται τις συνέπειες της βίαιης φτωχοποίησης.

Με τον πληθωρισμό, μόνο για το προηγούμενο έτος,να κυμαίνεται στο 12.26 %,  με το δημόσιο χρέος επί του ΑΕΠ να αγγίζει τα  172.7 billion , ευτυχώς που το ελληνικό δημόσιο χρέος κυμαίνεται ΜΟΝΟ στο 199, 9% (!), ο Ρ.Τ. Ερντογάν ενώ μιλούσε σε συγκέντρωση στην πόλη  Malatya, ένας Τούρκος άνεργος εργαζόμενος του φώναξε ” είμαστε άνεργοι  δεν μπορούμε να πάμε ψωμί στο σπίτι“.

Η αντίδραση του Ερντογάν στην τουρκική εργατική τάξη που υποφέρει από την πείνα” είναι “αφήστε τους να πιούν τσάι” ! Το ποσοστό του λαού που ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήσαν εμπορικά σωματεία, είναι πάνω από 40%, ενώ σε διεθνείς έρευνες το ποσοστό είναι 21,9%!

Και στον Βόσπορο; Στη δίνη της οικονομικής και υγειονομικής κρίσης οι φοιτητές ξεσηκώνονται ενάντια στον Ερντογανικό αυταρχισμό (μάλιστα ενόψει των πρώιμων εκλογών που θα κηρυχθούν το 2023,  μεταξύ του κυβερνητικού συνασπισμού, υπάρχει  ενδοκυβερνητική διαμάχη σχετικά με το πως “θωρακίζεται” ιδεολογικά ο τουρκικός εθνικισμός).

Το πανεπιστήμιο στο Βόσπορο, με δημοκρατικές παραδόσεις που βρίσκεται ανάμεσα στα 200 καλύτερα Πανεπιστήμια του κόσμου και που ακόμα δεν υπέκυψε στην υποδούλωση των νεοφιλελεύθερων πολιτειακών προταγμάτων του νόμου 2547, φοιτητές και Δάσκαλοι αντιστέκονται στον διορισμό του νέου Πρύτανη, πιστού ΕΡΝΤΟΓΑΝιστή, Melih Bulu.

Ο νέος Πρύτανης χωρίς καμία διασύνδεση με τον ακαδημαϊκό κόσμο έχει ξεσηκώσει την σπουδάζουσα νεολαία ενάντια στον κρατικό αυταρχισμό ενάντια στην βίαια καταστολή των δημοκρατικών ελευθεριών και της ακαδημαϊκής ανεξαρτησίας!

Ο αγώνας απλώνεται και σε άλλα τουρκικά πανεπιστημιακά ιδρύματα καθώς η αστυνομία εισέβαλλε μέσα στις εγκαταστάσεις και προχώρησε σε συλλήψεις φοιτητών για να καταπνίξει το κίνημα Αντίστασης! Σύμφωνα με δηλώσεις από τις κυβερνητικές αρχές οι συλληφθέντες είναι τρομοκράτες…

Η Αστυνομία με την συνδρομή των Ειδικών Δυνάμεων προχώρησε στη συνέχεια και σε συλλήψεις φοιτητών εκτός Πανεπιστημίου εισβάλλοντας μέσα στα σπίτια τους ξημερώματα …

Την ίδια μέρα οι Ακαδημαϊκοί Δάσκαλοι σαν μια μορφή διαμαρτυρίας , γύρισαν την πλάτη στον νέο Πρύτανη κατά την διάρκεια της τελετής ορκωμοσίας του.

Ο αγώνας του τουρκικού λαού , των φοιτητών , της εργατικής τάξης είναι και δικός μας αγώνας.

Αλληλεγγύη στους φοιτητές και στους Δάσκαλους του Πανεπιστήμιου στο Βόσπορο! Μέσα στα κελιά σύμφωνα με πληροφορίες τους ξεγύμνωσαν  και τους βασάνισαν οι ανακριτικές αρχές, γιατί  αντιστέκονται στον φασισμό της τουρκικής πολιτικής ορθοδοξίας!

Η νέα γνωστή πρακτική, το ξεγύμνωμα και των Ελλήνων διαδηλωτών από την ελληνική αστυνομία του Πρωθυπουργού μας, του υπερασπιστή του δόγματος τάξης και ασφάλειας, αντιβαίνει ακόμα και τα “ιερά” ευρωπαϊκά δημοκρατικά ιδεώδη !

Μην ξεχνάμε πως “περιφρουρεί” ο Κ. Μητσοτάκης  την ακαδημαϊκή ελευθερία !

Οι αστυνομικοί θα κάνουν και “μάθημα ακόμα μέσα στα Αμφιθέατρα”;

Κ. Πρωθυπουργέ, δυστυχώς, οδηγείτε την χώρα ολοταχώς προς τα πίσω, βαδίζοντας στα ίδια ανελεύθερα, σκοτεινά μονοπάτια αυταρχισμού και τρομοκράτησης με τον Πρόεδρο της Τουρκίας Ρ.Ερντογάν.