Ελληνική παιδεία και επένδυση στο μέλλον- Σκέψεις και προβληματισμοί εν όψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς

Ελληνική παιδεία και επένδυση στο μέλλον- Σκέψεις και προβληματισμοί εν όψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς

Μια νέα σχολική χρονιά στην πρωτοβάθμια και δεύτερη εκπαίδευση ξεκινά σήμερα Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου , όπως κάθε χρόνο με ελπίδες ,προοπτικές αλλά και προβληματισμό όπως κάθε χρόνο ,για το παρόν και το μέλλον της Ελληνικής παιδείας .
Η σχολική αυτή χρονιά ξεκινά με ένα θετικό στοιχείο αφού σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας την Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου ,είχε ανακοινώσει την πρόσληψη 20.558 αναπληρωτών,με τις 16.191 προσλήψεις να αφορούν την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και 4.367 την Δευτεροβάθμια.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ- ΜΠΕ, ο συνολικός αριθμός προσλήψεων για την πρώτη φάση θα αρκέσει για να καλύψει μεγάλο μέρος των κενών στα σχολεία,περίπου τα 2/3. Παράλληλα η ηγεσία του υπουργείου,έχει δηλώσει ότι οι πιστώσεις για τις προσλήψεις αναπληρωτών ,που θα χρειαστούν μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς είναι ήδη εξασφαλισμένες.
Σε ότι αφορά τις αλλαγές για την νέα σχολική χρονιά,οι αλλαγές αποτελούν βελτιωτικές κινήσεις και όχι ριζικές αλλαγές που θα αιφνιδίαζαν μαθητές ,γονείς και εκπαιδευτικούς.
Ειδικότερα για το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ,όπως έχει δηλώσει η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως,στα μέσα Ιουλίου λίγες ημέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων της ,δεν θα υπάρξουν αλλαγές στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε επί υπουργίας του προκατόχου της Κώστα Γαβρόγλου, την φετινή σχολική χρονιά, ωστόσο οι αλλαγές που θα φέρει η ηγεσία του υπουργείου που αφορούν την κατάργηση της κατηγοριοποίησης των τμημάτων σε ” ελεύθερης πρόσβασης ” και κατόπιν εξετάσεων, μείωση της εξεταστέας ύλης στα μαθήματα : Βιολογία,Κοινωνιολογία,Χημεία,Οικονομία,Ιστορία και Αρχαία, μείωση του συντελεστή της λογοτεχνίας ,στην συνεξέταση με την έκθεση του 15% του συνολικού βαθμού.
Αξιοσημείωτο στοιχείο πάντως ,της φετινής σχολικής χρονιάς 2019-2020 στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση,είναι ότι η δίχρονη προσχολική αγωγή θα λειτουργήσει σε 103 δήμους ,ενώ σε 13 δήμους μετατέθηκε η εφαρμογή του μέτρου για το επόμενο σχολικό έτος (2020-2021).
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο της νέας σχολικής χρονιάς,είναι ότι επανέρχεται με απόφαση της Νίκης Κεραμέως ,η νομοθεσία χορήγησης της Ελληνικής σημαίας στους αριστούχους μαθητές του δημοτικού, και όχι μέσω κλήρωσης υποχρεωτικά όπως ίσχυε με απόφαση του προκατόχου της Κώστα Γαβρόγλου, ενισχύοντας και επαναφέροντας ως πρώτο βήμα ουσιαστικά με αυτή την κίνηση, την αριστεία στην Ελληνική πρωτοβάθμια εκπαίδευση ,ενώ εξίσου σημαντικό είναι ότι θα υπάρξουν αλλαγές στα προγραμμάτων Σπουδών της, του μαθήματος της Ιστορίας, επειδή σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας η ” Ιστορία πρέπει να έχει χαρακτήρα διαμόρφωσης εθνικής συνείδησης ”.
Το βασικό όμως που πρέπει να κυριαρχήσει κατά την προσωπική μου άποψη στην ελληνική εκπαίδευση την φετινή χρονιά ,αλλά και τα επόμενα χρόνια και ιδιαίτερα στις δυο πρώτες βαθμίδες της ,που διαμορφώνουν καθοριστικά την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα του Έλληνα και της Ελληνίδας μαθητή και μαθήτριας ,είναι πέρα από την εκμάθηση της γνώσης ,είναι η έφεση στην καινοτομία,την εξωστρέφεια και την αριστεία.
Μόνο έτσι θα βελτιωθεί συνολικά το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα,συμβάλλοντας καθοριστικά και στην ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας,νέοι Έλληνες και Ελληνίδες επιστήμονες δεν θα φεύγουν στο εξωτερικό ,όπως συνέβη τα τελευταία δέκα χρόνια της οικονομικής κρίσης και των μνημείων,ενώ υπό προϋποθέσεις η χώρα μας εφόσον υπάρχει πραγματική πολιτική βούληση , μπορεί να προσελκύσει νέους και νέες από το εξωτερικό και πέρα από το τουρισμό και η εκπαίδευση να αποτελέσει το επίκεντρο του παγκόσμιου και όχι μόνο ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος .
Έτσι και με το ευνοϊκό πολιτικό περιβάλλον να υπάρχει αφού η κυβέρνηση της Ν.Δ. που αναδέχθηκε από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου και ήδη το εφαρμόζει να δηλώνει την κατεύθυνση προς την ευνομία και την ευταξία των πανεπιστημίων , με την κατάργηση του λεγόμενου ” πανεπιστημιακού ασύλου ” με νόμο που ψηφίστηκε από την Βουλή τους πρώτους μήνες της θητείας της, εξίσου σημαντικό είναι η Ελλάδα να προχωρήσει και στην ανάπτυξη της στροφής προς την καινοτομία και την έρευνα, με την ενεργή και έμπρακτη στήριξη επιχειρήσεων και ιδιωτικών φορέων,όπως επανειλημμένα και πολύ σωστά ως αξιωματική αντιπολίτευση έχει διακηρύξει .
Αυτό μπορεί να ξεκινήσει ,από τις δύο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης ,με ειδικά μαθήματα και ημερίδες επαγγελματικού προσανατολισμού,που θα μπορούσαν να ξεκινήσουν εφόσον ξεκινήσει η σχετική προεργασία από το υπουργείο Παιδείας,από την επόμενη σχολική χρονιά 2020-2021,αρκεί επαναλαμβάνω να υπάρχει η πραγματική πολιτική βούληση,από την σημερινή κυβέρνηση,όπως επανειλημμένα έχει τονίσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Κομβικό ρόλο πολύ περισσότερο μπορεί να παίξει και η τριτοβάθμια εκπαίδευση , με καθοριστικό στοιχείο την σύνδεση με την αγορά εργασίας και τις ιδιωτικές επιχειρήσεις της Ελλάδας και του εξωτερικού, πρωτοβουλία που γνώρισε στο παρελθόν μαρξιστικές στείρες ,ανεύθυνες και δογματικές αντιδράσεις από κόμματα και οργανώσεις της Αριστεράς και της Άκρας αριστεράς, που θεωρούν ότι το ” κεφάλαιο δεν έχει θέση στα πανεπιστήμια ”.
Η κατεύθυνση αυτή της καινοτομίας της εξωστρέφειας και παράλληλα της αριστείας είναι απαραίτητη , επειδή εκτιμώ προσωπικά και με την εμπειρία μου ως εκπαιδευτικός συντάκτης το παρελθόν είναι κυρίως πρόβλημα επαγγελματικής κατεύθυνσης και προσανατολισμού και όχι μόνο έλλειψης προσωπικού και υποδομών, όπως υποστηρίζουν οι συνδικαλιστές της εκπαίδευσης στην πλειοψηφία τους, που παράλληλα και ως μέλη κομμάτων της Αριστεράς και της Άκρας αριστεράς το πρόβλημα αυτό λύνεται με την ελεύθερη εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τον διορισμό στο Δημόσιο που ως γνωστόν παράγει υπηρεσίες και με τον τρόπο λειτουργίας του,ιδιαίτερα από την δεκαετία του ΄80 και μετά είναι ως γνωστόν αποτρεπτικός παράγοντας προς συνεργασία με την ιδιωτική πρωτοβουλία,ιδιαίτερα σε ότι αφορά δράσεις καινοτομίας και εξωστρέφειας.
Έτσι και στην ελληνική εκπαίδευση επικράτησε η νοοτροπία της ήσσονος και γενικότερα εύκολης προσπάθειας , ιδιαίτερα το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του ΄80 που κυβέρνησε την χώρα το ΠΑΣΟΚ , αλλά και στα τελευταία 4,5 χρόνια κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ από τον Ιανουάριο του 2015, έως και τον Ιούλιο του 2019, με υπουργό παιδείας μάλιστα της πρώτης κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα ,τον Αριστείδη Μπαλτά να μιλά υποτιμητικά κατά την συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων,τον Φεβρουάριο του 2015.
Με τα δεδομένα αυτά,η ελληνική παιδεία δεν χρειάζεται μόνο ευρεία συναίνεση ,ένα εθνικό σχέδιο όπως έχει ειπωθεί από τα χείλη πολιτικών προσώπων που έχουν διατελέσει στο παρελθόν υπουργοί Παιδείας,αλλά αλλαγή νοοτροπίας και κατεύθυνσης προς την καινοτομία,την εξωστρέφεια και την αριστεία,με την απαραίτητη συνεργασία και σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα, κυρίως από της υπεύθυνες πολιτικές δυνάμεις της χώρας, και ειδικότερα από τους κυβερνώντες σημερινούς και επόμενους,έτσι ώστε στο μέλλον να υπάρξει μια πραγματική επένδυση μέσω της παιδεία,στο μέλλον του τόπου .
Ευχής έργον είναι να υπάρξει ειδικά αυτή την τετραετία 2019-2023 ,αυτή αλλαγή νοοτροπίας και και κατεύθυνσης, γιατί σε διαφορετική περίπτωση η Ελλάδα θα μείνει ακόμα πιο πίσω στην εκπαίδευση και στην οικονομική της ανάπτυξη,σε σχέση ιδιαίτερα με της προηγμένες χώρες της Ευρώπης και γενικότερα του πλανήτη,για αυτό ειδικά όσοι κυβερνούν θα πρέπει να αναλάβουν της ευθύνες τους.

Αθανάσιος Μανουσάκης