84η ΔΕΘ και Περιφερειακή Ανάπτυξη – Προοπτικές και δεδομένα για την Θεσσαλονίκη και την Βόρεια Ελλάδα με αφορμή την επικείμενη 84η ΔΕΘ

84η ΔΕΘ και Περιφερειακή Ανάπτυξη – Προοπτικές και δεδομένα για την Θεσσαλονίκη και την Βόρεια Ελλάδα με αφορμή την επικείμενη 84η ΔΕΘ

Τις πύλες της ανοίγει το ερχόμενο Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου,με την καθιερωμένη τελετή εγκαινίων από τον πρωθυπουργό της χώρας Κυριάκο Μητσοτάκη ,άλλη μια διοργάνωση του εθνικού εκθεσιακού φορέα της ΔΕΘ (Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης ) ,που από το 1926 σχεδόν χωρίς παύση της λειτουργίας της προσελκύει το ενδιαφέρον πολλών εκθετών και χιλιάδων επισκεπτών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, εκθέτοντας προϊόντα και υπηρεσίες όλων των κλάδων της οικονομίας και της δημόσιας , παρουσιάζοντας και τις τελευταίες εξελίξεις της τεχνολογίας και της καινοτομίας στις επιχειρήσεις στην χώρα μας και παγκόσμια.
Η φετινή 84η διοργάνωση με τιμώμενη χώρα την Ινδία, πάνω από 1.500 εκθέτες ”με μεγάλο ενδιαφέρον για τις νεοφυείς εταιρείες ,με χαρακτηριστικό παράδειγμα το περίπτερο 12 ( Digital Greece) επεκτείνεται και στο αντίστοιχο περίπτερο 6,για να παρουσιαστούν όλες οι εταιρείες που είναι περίπου 300” όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ – Helexpo Κυριάκος Ποζρικίδης,κάτι πολύ σημαντικό όχι μόνο για το εκθεσιακό γεγονός της ΔΕΘ στην οικονομική του διάσταση,αλλά και για την γεωγραφική διάσταση του ως τόπος διεξαγωγής του,που εκτυλίσσεται είναι η Θεσσαλονίκη και ευρύτερα η περιοχή της Βόρειας Ελλάδας.
Στο σημείο αυτό,διευκρινίζεται ότι ο γραφών στο άρθρο αυτό θέλει να τονίσει την ειδικότερη σημασία,αλλά και ευκαιρία που μπορεί να αποτελέσει το κορυφαίο αυτό ετήσιο πολιτικοοικονομικό γεγονός της Θεσσαλονίκης και γενικότερα του Βορειοελλαδικού χώρου ,με την προϋπόθεση όμως, ότι οι εκάστοτε κυβερνήσεις,θα περάσουν από τα βαρύγδουπα λόγια στις απαραίτητες πράξεις.
Ειδικότερα το ζητούμενο αυτό είναι ακόμα πιο επιτακτικό όταν η Μακεδονία και η Θράκη,πέρα από τα γνωστά προβλήματα υποδομών και βελτίωσης της ποιότητας ζωής, αντιμετωπίζει προβλήματα ακόμα και επιβίωσης των κατοίκων ,σημαντικού τμήματος των κατοίκων της Βόρειας Ελλάδας,με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Θεσσαλονίκη,όπου σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν από τον πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Παναγιώτη Τσαραμπουλίδη σε πρόσφατη συνέντευξη τύπου ,η ανεργία στο νομό κυμαίνεται σε ποσοστό πάνω από 30%.
Μια κατάσταση που έχει επιδεινωθεί τα τελευταία χρόνια, με την οικονομική κρίση και την εφαρμογή των μνημονιών,εξαιτίας και των χρόνιων δημοσιονομικών προβλημάτων της ελληνικής οικονομίας και επιτείνει τα προβλήματα όσων δραστηριοποιούνται στην Βόρεια Ελλάδα,ακόμα περισσότερο και δεν βοηθά στο στόχο της πολυπόθητης και πραγματικής ανάπτυξης ,που πολλές ελληνικές κυβερνήσεις υποσχέθηκαν ,αλλά δυστυχώς δεν εφάρμοσαν.
Έτσι μια Θεσσαλονίκη που σε ότι αφορά τις υποδομές της είναι ουσιαστικό με ένα μέσο μαζικής μεταφοράς ο κρατικός ΟΑΣΘ εδώ και δύο χρόνια περίπου (σύμφωνα με τον νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ) να μην ανταποκρίνεται με το στόλο των λεωφορείων του ,στις αυξημένες ανάγκες μεταφοράς των κατοίκων της ,σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα,με το πολύπαθο έργο του μετρό ,να προχωρά αλλά όχι με τους γρήγορους ρυθμούς υλοποίησης που απαιτούνται για να κάνει επιτέλους τα δρομολόγια όπως σε άλλες προηγμένες ευρωπαϊκές πόλεις ,συμπεριλαμβανομένης και της Αθήνας και με δυσμενείς πρόσφατες εξελίξεις στο σταθμό μετρό της Βενιζέλου όπου η εμμονή και με δικαστικές προσφυγές στο ΣτΕ(Συμβούλιο της Επικρατείας) του πρώην δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη, της προηγουμένης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ,ειδικότερα του πρώην υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη ,αλλά και συνδικαλιστών αρχαιολόγων όπως της προέδρου του συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων και πολιτευτή του ΑΝΤΑΡΣΥΑ Δέσποινας Κουτσούμπα, για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων στο σταθμό και όχι την προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση,που όπως έδειξε και η πρόσφατη ανακοίνωση της Αττικό Μετρό,τον περασμένο Αύγουστο δεν υπήρχε συγκεκριμένη και ουσιαστική μελέτη,με αποτέλεσμα ειδικότερα η λειτουργία υλοποίησης του έργου αυτού, να καθυστερεί , ιδιαίτερα στο συγκεκριμένο σταθμό.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Αττικό Μέτρο,το μετρό της Θεσσαλονίκης αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2021-2022 το αργότερο ,αλλά πολύ πιθανόν χωρίς ακόμα έτοιμο το σταθμό της Βενιζέλου που η λειτουργία του μετατίθεται στο 2023-2024 ,με τον σχεδιασμό ουσιαστικά στον αέρα ,όπως παραδέχτηκε κατά την πρόσφατη επίσκεψη,στο εργοτάξιο του σταθμού, του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Αχιλλέα Καραμανλή,ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γιώργος Κωνσταντινίδης.
Παρόμοια προβλήματα υποδομών υπάρχουν και σε άλλες πόλεις της Βόρειας Ελλάδας ,όπως οι οδικοί άξονες της Πέλλας ,του Κιλκίς που αποτελούν ένα κομβικό σημείο μεταφοράς αγροτικών προϊόντων και όχι μόνο σε χώρες της Ευρώπης και παράλληλα βελτίωσης των υποδομών στα τελωνεία Ευζώνων και Δοϊράνης,αλλά και σε άλλες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας,που αποτελούν θέμα ανάλυσης επόμενου άρθρου .
Το γενικότερο πρόβλημα ωστόσο υποδομών και βελτίωσης της ποιότητας ζωής του Βορειοελλαδικού χώρου, επιτείνει το γεγονός,ότι η Βόρεια Ελλάδα έχει μετατραπεί ακόμα μια φορά ,σε συγκεκριμένες περιοχές της, κέντρο υποδοχής παράνομων μεταναστών – προσφύγων , όπως το 2015-2016 ,με το αλήστου μνήμης γεγονός της Ειδομένης, η Νέα Καβάλας Κιλκίς, ακολουθώντας στο συγκεκριμένο θέμα η σημερινή κυβέρνηση της Ν.Δ. την λανθασμένη πολιτική της προηγούμενης στο ΣΥΡΙΖΑ σε αυτό το θέμα αποφάσισε την μεταφορά 1.000 προσφύγων και μεταναστών από την Λέσβο , ενώ όπως τόνισε σε πρόσφατες δηλώσεις του ο δήμαρχος Παιονίας Κώστας Σιωνίδης,η περιοχή κινδυνεύει να μείνει χωρίς νερό ,καθώς ο αγωγός που τροφοδοτεί τον οικισμό της Νέας Καβάλας είναι μικρός και μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες μόλις 150-200 κατοίκων.
Με αυτά τα δεδομένα ,όταν περιοχές της Βόρειας Ελλάδας έχουν ήδη επωμιστεί ένα πολύ μεγάλο και μακροχρόνιο πολιτικό και κοινωνικό ζήτημα,το ζήτημα ανάπτυξης και βελτίωσης της ποιότητας και υποδομών του εθνικά ευαίσθητου αυτού ακριτικού χώρου,γίνεται ακόμα πιο έντονο ,με γνωστό ήδη το γεγονός,ότι το νοσοκομείο του Κιλκίς,ήδη όπως έχει αναδείξει και το θέμα της Ειδομένης στο παρελθόν δεν μπορεί να φιλοξενήσει μεγάλο αριθμό νοσηλευομένων ,όπως έχουν καταγγείλει συνδικαλιστές που εργάζονται στο συγκεκριμένο νοσοκομείο.
Η μόνη θετική εξέλιξη πάντως,των τελευταίων ημερών όσο αφορά την ανάπτυξη στην Βόρεια Ελλάδα ,όσο και να αμφισβητούν σκόπιμα κάποιοι την επένδυση κυρίως λόγω των αριστερικών ιδεοληψιών τους όπως συνέβη στα 4,5 χρόνια της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και ενώ η επένδυση αυτή έχει δικαιωθεί δικαστικά από το τμήμα περιβάλλοντος του ΣτΕ που είναι ως γνωστόν πολύ αυστηρό όσον αφορά την εφαρμογή της περιβαλλοντικής νομοθεσίας στην Ελλάδα,είναι έγκριση της εγκριτικής τροποποίησης άδειας εγκατάστασης ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και το έργο του εργοστασίου εμπλουτισμού στις Σκουριές Χαλκιδικής,από την εταιρεία Ελληνικός Χρυσός,κάτι που φαίνεται ότι επιταχύνει τις εξελίξεις ,προκειμένου οι 2.5000 εργαζόμενοι να επιστρέψουν στην εργασία τους.
Ωστόσο τα προβλήματα υποδομών και ανάπτυξης στην Βόρεια Ελλάδα ,παραμένουν και πρέπει να επιλυθούν άμεσα,για αυτό ας ελπίσουμε ότι η φετινή 84η ΔΕΘ,δεν θα αποτελέσει άλλο ένα βήμα μη υλοποιήσεων και αναξιόπιστων υποσχέσεων από τον πρωθυπουργό και τους υπουργούς της σημερινής κυβέρνησης, αλλά η αρχή στην αυτονόητη επιλογή άμεσης και εφαρμόσιμης και άμεσα υλοποίησης των κυβερνητικών εξαγγελιών για την Θεσσαλονίκης και την Βόρεια Ελλάδα .
Ο χρόνος ,οι επόμενες ημέρες πάντως θα δείξουν και ας ελπίσουμε ότι στην επόμενη ΔΕΘ την 85η διοργάνωση ,τον Σεπτέμβριο του 2020 δεν θα μιλάμε και πάλι κοινή γνώμη ,ΜΜΕ και αρμόδιες τοπικές αρχές της Αυτοδιοίκησης για τον ” εγκαταλελειμμένο συγγενή ” που λέγεται Θεσσαλονίκη και Βόρεια Ελλάδα,από το λεγόμενο αθηνοκεντρικό κράτος.

Αθανάσιος Μανουσάκης